Springen naar inhoud

competitieve / anti competitieve remming

• Log in om te kunnen reageren

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 273 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2014 - 18:48

Kan iemand mij uitleggen waarom bij competitieve remming Km constante stijgt en bij anticompetitieve die daalt?

Bij niet-competitieve remming zou Km constant blijven?

Ik dacht dat Km een maat was voor de binding tussen substraat en enzym. Ik begrijp dat bij competitieve remming je meer substraat nodig hebt om eenzelfde aantal enzymen te binden (hogere K), maar het lijkt me ook zo te zijn bij de anderen...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jaffaa

Jaffaa

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2014 - 12:31

Bij niet-competitieve inhibitie resulteert de binding van de inhibitor aan het enzym in een vermindering van de enzymatische activiteit, maar wordt de binding van het substraat daarbij niet beïnvloed. De snelheid waarmee het enzym het substraat om kan zetten vermindert dus (Vmax wordt kleiner), maar het gemak waarmee een enzym-substraatcomplex wordt gevormd blijft hetzelfde (Km blijft gelijk). De mate van inhibitie hangt in dit geval dus enkel af van de concentratie van de inhibitor.

Bij competitieve inhibitie kunnen het substraat en de inhibitor niet tegelijkertijd aan het enzym binden. Het substraat en de inhibitor zijn in "competitie" om de active site van het enzym. Vaak hebben de inhibitor en het substraat gelijkende structuren. Dit type inhibitie kan overwonnen worden door een hoge concentratie van het substraat. Er zijn dan zoveel substraatmoleculen aanwezig dat de inhibitormoleculen door middel van evenwichtsreacties uit de active site verdreven worden.

http://nl.wikipedia....tie_van_enzymen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures