spectrofotometrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

spectrofotometrie

Hallo,
 
Ik moet voor school een verslag schrijven over spectrofotometrie en daarbij een aantal vragen in mijn verslag verwerken. Ik heb al uren op internet gezocht en kon geen antwoord vinden om een aantal vragen, namelijk:
1. Waarom wordt er bij spectrofotometrie van de extinctie een ijklijn gemaakt en niet van de transmissie?
2. Als blanco is gekozen voor water. Strikt genomen is dit niet juist. Waarom niet? Welk gevolg kan dit hebben voor de ijklijn?
3. Bij het bepalen van Fe3plus ionen is de SCN concentratie vele malen groter dan de ijzer concentratie, waarom? en Waarom bepaald je niet Fe3plus maar FeSCN2plus?
4. Waarom gebruikt men een overmaat SCN- ?

5. Waarom mag de vloeistof niet troebel zijn?
 
ik hoop echt dat iemand mij kan helpen.
 
Alvast heel erg bedankt.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectrofotometrie

Misschien dat je geen concrete antwoorden kunt bedenken, maar je kan misschien wel met suggesties komen. Laten we bijvoorbeeld eens naar 5 kijken. Heb je al eens naar een troebele oplossing gekeken?

Berichten: 11

Re: spectrofotometrie

Ja, het principe is dat je de hoeveelheid licht wilt meten die wordt doorgelaten, dus je wil niet dat de vloeistof troebel is. Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet formuleren in een goede zin. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: spectrofotometrie

1. Ken je het verschil tussen extinctie en transmissie. Schrijf die eens op. Kom dan eens met een mogelijke conclusie.
2. Een blanco bevat alle stoffen die aanwezig zijn in het monster, maar dan zonder de te bepalen stof. Is dat in dit geval dan ook zo?
3. Geef de reactie eens die plaats vindt tussen Fe3+ en SCN-. Schrijf er onder wat de kleuren van de stoffen zijn...
4. Wat gebeurt er als je een ondermaat toe zou voegen (bij vraag 3 zal je opmerken dat de kleur die je gaat bepalen wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van zowel Fe3+ als SCN-).
5. Wat gebeurt er met het licht in een troebel mengsel? En hoe zou het licht moeten gaan? En als laatste: wat doet een troebel mengsel vaak na een tijdje?
 
Deze vragen zouden je verder moeten kunnen helpen.
 
Wdeb
PS. Mag naar huiswerk, volgens mij.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer