R134a "koel"machine van 90 graden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

R134a "koel"machine van 90 graden

Hoi,
 
Voor een school project probeer ik een koelmachine te berekenen waar de condensator 90 graden C wordt en 180 Watt aan warmte levert. Hiermee wordt 2kg water per uur verwarmd. De verdamper moet dit water vervolgens weer koelen tot 20 graden C. De verdamper moet boven de 0 graden C blijven.
 
Uit de verzadiging tabel van blijkt dat ik 32,44 bar aan druk moet leveren om de 90 graden C te halen. De verdamper moet boven de 3,62 bar blijven om boven de 6 graden te blijven (delta P = 19,82 bar). 
 
verzadiging.JPG
verzadiging.JPG (63.27 KiB) 462 keer bekeken
 
Nu probeer ik de massastroom van de compressor te bereken. Dit heb ik gedaan middels de specifieke enthalpie bij 90
 
http://www.peacesoftware.de/einigewerte/calc_r134a.php5
Specific Enthalpy : 339.98 [ kJ / kg ]
3600*180 Watt = 648000 Joule
648kJ / 339,98kj=1.90599 kg/uur => 52,944*10-5 kilo per seconde => 0,52 gram/sec
 
Density : 872.24
[ kg / m3 ]
 
0,52 * 0,87224 = 0,4618 cm3 / sec.
 
 
 
Ik heb enkel met ideale gassen leren reken en ik ben niet zeker of dit wel klopt. De thermodynamica leraar waarmee ik vandaag om de tafel zou zitten is helaas ziek.
 
Om de COP te berekenen moet ik eerst een compressor kiezen. Maar welke compressor kan ik gebruiken bij dit ´Carnotproces´(?) en hoe bereken ik het benodigde vermogen van de compressor?  
 
Groetjes,
 
Koen, 
 
Engineering, Designe en Innovation student aan de hogeschool van Amsterdam. 
 
Ps: de werking van de machine in een stuk complexer dan hierboven beschreven wordt. Ik mag hier alleen niet dieper op in gaan. 
  
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: R134a "koel"machine van 90 graden

Opmerking moderator

verplaatst naar thermodynamica in de hoop op reactie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: R134a "koel"machine van 90 graden

Beste forum leden, 
 
Helaas heb ik nog geen contact kunnen leggen met de eerder genoemde thermodynamica leraar. Zijn er misschien boeken/websites die mij verder zouden kunnen helpen? Toegepaste Energieleer | A.C. Taal en een vergelijkbaar boek hebben me niet verder kunnen helpen. 
 
Alle informatie en hulp is welkom!
 
Ps: ik zie dat ik wel erg gehaast (slordig) ben geweest met me topic. Excuses hiervoor, ik heb hier door de tentamen drukte geen tijd voor ge nomen. Ik zal asap het topic opschonen. 
 
Groetjes,
 
Koen.

Berichten: 37

Re: R134a "koel"machine van 90 graden

Hoi,
 
Helaas ik heb  een fout gevonden. Ik heb geen rekening gehouden met de warmtestroom die de condensor weer verlaat. Ook heb ik de verdampingsenthalpie niet mee gerekend.
 
Ik zal van mijn onderzoeksrapport topic maken om andere te helpen.
 
groetjes.  

Berichten: 42

Re: R134a "koel"machine van 90 graden

Bekend met Log-ph diagrammen? 

Reageer