[scheikunde] chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 142

chemisch evenwicht

In een vat bevindt zich 0,1 mol NH3 bij 0°C en 1013 mbar. Men verhit tot 546°C bij constant blijvend volume. Hierdoor dissocieert NH3 in N2 en H2 en stijgt de druk in het vat tot 395 kPa.
Bereken hoeveel % NH3 gedissocieerd is en welke de waarde is van de evenwichtsconstante Kp van het dissociatie-evenwicht in de gegeven omstandigheden. Reken de waarde van Kp ook om naar Kc.
 
Kan iemand me helpen bij volgend vraagstuk? Want ik blijf maar vast zitten in mijn vergelijking met twee onbekenden Kp en x (die het aantal mol voorstelt)
Alvast bedankt
 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: chemisch evenwicht

wetenschappers schreef: Want ik blijf maar vast zitten in mijn vergelijking met twee onbekenden Kp en x (die het aantal mol voorstelt)
 
 
 
Dat is een vergelijking die je normaal gezien niet nodig hebt.
 
De strategie om de vraag op te lossen bestaat uit twee stappen:
- bereken de partieeldrukken van alle componenten, uitgaande van de begin- en einddruk, begin- en eindtemperatuur, de reactievergelijking/stochiometrie en de beginhoeveelheden
- bereken uit deze hoeveelheden Kp
 
Voor de eerste stap wil ik een aanzet geven:
- zuiver NH3 van een bepaalde hoeveelheid geeft een druk van 1013 mbar bij 0°C
- de druk verandert door twee bijdragen: de T-verandering en de reactie. Wat is het effect van de T-verandering alleen, dus de druk van dezelfde hoeveelheid zuiver NH3 bij 546°C?
- De reactie kan je in rekening brengen door een conversie x (tussen 0 en 1) in te voeren. Uit de stochiometrie weet je dat bij x = 0 je gewoon de druk uit het vorige puntje hebt (alleen NH3), terwijl bij x = 1 je alleen N2 en H2 hebt. Omwille van de stochiometrie zijn er dan ... meer deeltjes en is de druk ook ... hoger. Er is dus een relatie tussen x en de verhouding tussen de druk uit het vorige punt en 395 kPa
 
Kan je deze redenering volgen? Ze is eerder stap-per-stap omdat je zo minder redeneringsfouten maakt (of ze toch makkelijker kan terugvinden) dan bij het opstellen van één enorme vergelijking.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chemisch evenwicht

Tipje van de sluier: kijk eens naar de gaswet.

Reageer