Negatieve hoekversnelling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 138

Negatieve hoekversnelling

Hallo,
 
Klein en misschien dom vraagje.
Wanneer heb je een negatieve/positieve hoekversnelling?
 
Tot nu toe hanteerde ik altijd dezelfde redenering als bij een moment.
Met de klok mee draaien (volgens de assen): negatief
Tegen de klok: positief?
 
Of moet je het anders bekijken?
 
+ wanneer heb je positieve/negatieve hoeksnelheid?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Negatieve hoekversnelling

Als je het over versnelling hebt, is versnelling in de draairichting (sneller roteren) m.i. positief, en afremmen (versnelling tegen de draairichting in) negatief.

Berichten: 138

Re: Negatieve hoekversnelling

Michel Uphoff schreef: Als je het over versnelling hebt, is versnelling in de draairichting (sneller roteren) m.i. positief, en afremmen (versnelling tegen de draairichting in) negatief.
 
Dat spreekt voor zich. Maar als je nu de hoeksnelheid niet weet en je moet de hoekversnelling berekenen?
Hoe weet je dan of hij positief of negatief is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Negatieve hoekversnelling

dat is een kwestie van een afspraak maken , en je daaraan houden
ik reken bijvoorbeeld krachtmomenten die rechtsom draaien positief , en krachtmomenten die linksom draaien reken ik negatief
\(M=J \cdot \alpha \)
 

Berichten: 138

Re: Negatieve hoekversnelling

aadkr schreef: dat is een kwestie van een afspraak maken , en je daaraan houden
ik reken bijvoorbeeld krachtmomenten die rechtsom draaien positief , en krachtmomenten die linksom draaien reken ik negatief
\(M=J \cdot \alpha \)
 
 
Oke dus stel dat ik zeg.
Er is een negatieve hoekversnelling als de hoekversnelling naar rechts draait en me daar altijd aan hou, dan komt alles goed uit?
En stel nu:
 
Ze geven een balk die vast hangt aan een pinnetje. De balk valt langs rechts (maar hangt aan een pinnetje dus maakt een cirkel).
Mijn afspraak was dat de hoekversnelling negatief was als hij naar rechts draaide.
 
Moet ik dan alvorens ik de hoeksnelheid berekent heb een - voor de hoekversnelling zetten? (zeg maar zoals je bij de zwaartekracht zou zetten: - mg?)
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Negatieve hoekversnelling

inderdaad want het krachtmoment is ook negatief.

Berichten: 1.617

Re: Negatieve hoekversnelling

De hoeksnelheid is positief als de hoek (of de fase) toeneemt. Je meet de hoek tegen de klok in (teken een eenheidscirkel, hoek met de positieve x-as omhoog is een positieve hoek).
 
De hoekversnelling is positief als de hoeksnelheid toeneemt.
 
Maar pas op: als de hoeksnelheid negatief is en de snelheid wordt minder, dan wordt de hoeksnelheid minder negatief en dus groter en de hoekversnelling is dan dus positief.
 
Een positieve hoekversnelling kan dus de (absolute waarde van de) snelheid vertragen. 
 
Maar dat kan bij rechtlijnige beweging ook: vx=-100 m/s en ax = 5 m/s dan krijg je in feite een vertraging bij een positieve versnelling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Negatieve hoekversnelling

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer