stage lopen in Nederland

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 232

stage lopen in Nederland

Hallo allemaal
 
Als afronding van mijn opleiding procesoperator chemie moet ik een stage lopen van 80 uur in een chemisch bedrijf. Aangezien ik na mijn afstuderen wil gaan wonen en werken in Nederland, lijkt het mij alvast interessant om te beginnen met deze stage te lopen in Nederland.
 
In Terneuzen heb ik de firma's DOW en ICL-IP reeds gevonden. Wat zijn de overige alternatieven in de provincies Noord Brabant en Zeeland? Of is het interessanter om naar Rotterdam uit te wijken?
 
Alvast bedankt!

Berichten: 460

Re: stage lopen in Nederland

Het ligt er natuurlijk aan wat je wil, maar voor procesoperator zou ik gaan voor een wat groter bedrijf met 'echte' chemie. Misschien is Caldic chemie in terneuzen iets. Dan zit er in brabant denk ik niet zoveel, misschien een bedrijf als DSM in Waalwijk. Persoonlijk zou ik eerder naar de Moerdijk kijken, daar zitten grote bedrijven als Shell op een groot chemiepark. (of de botlek natuurlijk).
 
Ik weet niet waar je woont in Belgie, maar aan de oostkant kan je ook denken aan de chemelot locatie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stage lopen in Nederland

DSM heeft nog meer locaties, b.v. in Limburg: Heerlen en Geleen.

Berichten: 232

Re: stage lopen in Nederland

Bedankt voor de reacties en heel nuttige informatie allebei!
 
De locatie van Caldic chemie in Terneuzen vind ik niet op de site van Caldic (http://www.caldic.com/Information/worldwide/theNetherlands). De verschillende locaties bevinden zich allemaal in de regio Rotterdam.
 
Zelf woon ik in de regio Mechelen, mn keuze gaat dan in eerste instantie naar de regio terneuzen of de chemelot locatie.
 
Zijn er nog interessante opties in de haven van Zeeland?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stage lopen in Nederland

In het Sloegebied in Zeeland heb je nog de Zeeland Refinery, voorheen heette dat Total.
En in Sluiskil, Zeeuws Vlaanderen, de kunstmestfabriek van Yara.

Berichten: 12.262

Re: stage lopen in Nederland

In de regio rotterdam zul je veel vestigingen van chemieconcerns vinden, uiteraard vanwege de nabijheid van de haven. 
 
Chemelot bij geleen is een interessant project, al weet ik niet of daar veel plaats is voor procesoperators - het lijkt om wat kleinschaliger werk te gaan, maar wellicht doet men ook research naar het opschalen van projecten uit de lab naar de fabrieksfase... rondvragen kan geen kwaad ;)
Victory through technology

Berichten: 232

Re: stage lopen in Nederland

Zeeland Refinery en Yara lijken me interessante opties klazon. In Vlissingen heb ik ook nog Invista Polyester gevonden. Ik weet niet of dit een interessante optie is?
 
Op zich is kleinschaligheid geen probleem benm. Idd wat contacten leggen en informeren naar de opties daar. Zoals klazon al aangaf heeft DMS daar ook vestigingen, daar zal wel een mogelijkheid zijn om stage te lopen vermoed ik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stage lopen in Nederland

De naam Invista zei me in eerste instantie niks. Maar blijkbaar zitten ze op het terrein van (het inmiddels failliete) Thermphos.
Dan vermoed ik dat Invista de vroegere Trevira fabriek is. 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: stage lopen in Nederland

Chemelot kleinschalig? 
Chemelot is de naam van het voormalige DSM-terrein. Dat DSM een heel deel van de business heeft verkocht wil niet zeggen dat er niets meer staat.
Onder andere een enorme caprolactamfabriek, naftakrakers, polyolefinenfabrieken. Al met al na "Pernis" de grootste chemie-site in Nederland.
 
Qua chemie in Brabant (Moerdijk is overigens ook Brabant) heb je nog Sabic in Bergen op Zoom, Fuji en IFF in Tilburg. Ook in Waalwijk, Oss en Boxmeer vind je chemie, maar dat is voor iemand uit Mechelen bijna net zo ver als of verder dan Rotterdam
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: stage lopen in Nederland

Oh, ik bedoel niet te zeggen dat er niets grootschaligs meer staat bij chemelot, integendeel. Maar het ontwikkelt zich wel steeds meer tot een campus cq onderzoekslocatie, waardoor ik vermoed dat nieuwe vacatues (voor stages of volwaardig emplooi) voornamelijk in het research domein zullen liggen.
 
Neemt niet weg dat de al draaiende grote installaties ook personeelsverloop kennen, dus naar de mogelijkheden informeren is de moeite.
Victory through technology

Berichten: 232

Re: stage lopen in Nederland

Idd over het faillissement van Thermphos had ik iets gelezen op de site van omroep Zeeland.
 
Bedankt voor de verdere tips Marko.
 
Ik denk dat ik nu voldoende opties heb om een keuze te maken. Vriendelijk bedankt voor jullie tips en bijdragen allemaal!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: stage lopen in Nederland

Benm schreef: Oh, ik bedoel niet te zeggen dat er niets grootschaligs meer staat bij chemelot, integendeel. Maar het ontwikkelt zich wel steeds meer tot een campus cq onderzoekslocatie, waardoor ik vermoed dat nieuwe vacatues (voor stages of volwaardig emplooi) voornamelijk in het research domein zullen liggen.
 
Ha, zo :)
Daar heb je helemaal gelijk in. Hoewel er daarnaast ook nog wel nieuwe fabrieken worden gebouwd.
 
@Doom_Knight: Prima, succes!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: stage lopen in Nederland

Benm schreef: Oh, ik bedoel niet te zeggen dat er niets grootschaligs meer staat bij chemelot, integendeel. Maar het ontwikkelt zich wel steeds meer tot een campus cq onderzoekslocatie, waardoor ik vermoed dat nieuwe vacatues (voor stages of volwaardig emplooi) voornamelijk in het research domein zullen liggen.
 
Neemt niet weg dat de al draaiende grote installaties ook personeelsverloop kennen, dus naar de mogelijkheden informeren is de moeite.
 
De huidige fabrieken die er staan hebben steeds minder personeel nodig, maar door de relatief hoge leeftijd van de huidige club is men volgens mij naarstig op zoek naar jonge operators (dat proberen ze in ieder geval te zien laten aan advertenties die ze overal plaatsen). De grote bulk als zal niet gauw meer uitbreiden, eerder productie sluiten.. maar er poppen toch wat kleinere bedrijfjes/productie op die locatie met mogelijke potentie in de toekomst. (al dan niet volledig betaald van ons belastinggeld)

Reageer