toxiciteit lange termijn effecten op mens: Vertimec, Round Up, Captan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

toxiciteit lange termijn effecten op mens: Vertimec, Round Up, Captan

Dag,
vanwege het feit dat mijn vriend fruitteler(Peerteelt) is en veelvuldig middelen gebruikt zoals o.a. Captan, RoundUp en Vertimec en vanwege het feit dat mijn huisje eigenlijk midden in deze boomgaard gesitueerd is, heb ik de vraag wat de lange termijn effecten zijn van blootstelling aan deze stoffen. Mijn zoontje speelt middenin deze boomgaard….Wij hebben menige discussie gevoerd over deze middelen en hij doet het af als zijnde "onzin en je kunt gewoon de was buiten ophangen" etc. Wie kan mij hier meer over vertellen of kan mij verwijzen naar een goede site of instituut die mij gewoon een eerlijk antwoord kunnen geven over de mogelijke risico's. Uiteraard weet ik dat het door de EU goedgekeurde middelen zijn maar daar heb ik niets aan. Feit is wel dat mijn vriend nauwelijks nog een geur- en smaakbeleving kent. Bovendien is zijn korte termijn-geheugen slecht. Hij werkt met deze middelen zonder enige protectie…alvast hartelijk dank voor een reactie!!! Alle hulp is welkom! Ik ben zelf kunsthistorica en weet werkelijk niets van chemie, helaas. Ik heb uiteraard op internet gezocht maar kan geen goede site/artikel vinden; alleen wat vage veronderstellingen. Ik weet niet eens of ik in de juiste categorie deze vraag stel, dus excuses als ik totaal verkeerd zit met mijn vraag!

Berichten: 460

Re: toxiciteit lange termijn effecten op mens: Vertimec, Round Up, Captan

Dit is zeker niet zo makkelijk. Op de website van het RIVM staat denk ikveel informatie. Maar toxiteit studies zijn lang niet altijd zo eenduidig. Toxisch voor dieren (ratten bv) wil niet zeggen dat het bij mensen ook zo is (compleet ander metabolisme), maarook omgekeerd kan natuurlijk. En je hebt natuurlijk altijd te maken met concentraties.. vanaf wanneer is het echt schadelijk. Vaak zijn dit soort studies niet volledig en zit er ook nog een politiek sausje overheen (verbieden bepaalde middelen = economische schade). Als je al kijkt hoelang het heeft geduurd voordat we roken als schadelijk beschouwen. Of een stof als benzeen, de maximaal aanvaardbare concentratie wordt vrijwel jaarlijks naar beneden bijgesteld omdat er weer een nieuwe studie bijkomt die niet uitsluti dat nog lagere waardes al schadelijk zijn op langere termijn.
 
Bovendien wat zijn lange termijn effecten.. die onderzoeken is nog veel moeiliker. Je kan aan bepaalde klasse van produceten wel iets inschatten. Over het algemeen: het zijn biologisch actieve stoffen (ze killen immers ziektekiemen), dan kan je dus ook zeker niet uitsluiten dat het niet slecht is.
 
 
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om naast een boer te gaan wonen die zijn land volspuit met pesticiden, maar liever ook niet naast een tankstation.. Voor je vriend is het een part of the job. Als bouwvakker krijg je een slechte rug, een vertegenwoordiger de hele dag fijnstof in het verkeer. Het is alleen ontzettend moeilijk een goed beeld te vormen van joe schadelijk een stof nu echt is en wat de gevolgen zijn.

Berichten: 12.262

Re: toxiciteit lange termijn effecten op mens: Vertimec, Round Up, Captan

Het is helaas een complex verhaal. Stoffen als glyposate (werkzaam bestanddeel in roundup) is op zich niet bewezen toxisch voor mensen in matige hoeveelheden, ook niet chronisch. Matig wil daarin zeggen behoorlijke blootstelling, maar geen acute vergiftiging - van dat laatste zijn wel gedocumenteerde gevallen, maar dat betreft mensen die het als zelfmoord(poging) met honderden mililiters dronken, die overigens niet allemaal stierven. 
 
In een product als roundup zit echter ook een conserveermiddel: BIT. Dat is een stof die acuut irritant is bij contact met de huid maar ook bij inademing. Dezelfde stof vind je ook in pakweg allesreiniger waar je de vloer mee zou schoonmaken, dus wereldschokkend is het niet.
 
Normaliter gaan we hier niet in op persoonlijke medische problemen, maar in dit geval: symptomen als verlies van korte termijn geheugen of verminderde perceptie van smaak en reuk zijn niet bepaald typisch voor vergiftiging door dit soort bestrijdingsmiddelen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de oorzaak in het gebruikte landbouwgif zit, maar wel iets om mee naar de huisarts te gaan.
Victory through technology

Reageer