Springen naar inhoud

depolarisatie - polarisatie - hyperpolarisatie

• Log in om te kunnen reageren

Sofie Weckx

Sofie Weckx

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2014 - 09:37

Ik heb een probleempje met het 'logisch' snappen van potentialen denk ik:

Het begint bij de cel met zijn rust membraan potentiaal (-70mV), dit vat ik op als een "kracht" die de cel nodig heeft om ionen naar binnen te duwen (naar binnen want -70mV is negatief dus de kracht moet van + naar - gaan en de cel is binnen negatief en buiten positief)

Op die manier snap ik het, maar in mijn handboek staat dan dat je cel K kanalen gaat open zetten om (na een Actiepotentiaal) een hyperpolarisatie teweeg te brengen: in mijn ogen heeft K zijn -90mV potentiaal juist omdat er zo veel K binnen in de cel zit en je dus -90mv moet uitoefenen om het daar te houden, maar als je je kanalen open zet dan gaat K naar buiten stromen en krijg je toch net een minder negatieve potentiaal. Hoe kan het openen van K kanalen er dan voor zorgen dat je cel gaat hyperpolariseren (van -70mV naar -90mV) ? als je alles opent dan "duw" je toch niet meer?

Ik ben hier echt mee verward dus het zou heel fijn zijn als iemand me hiermee kan helpen 

mvg Sofie 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2014 - 15:08

Hier een overzicht: http://www.wetenscha...-repolarisatie/

De cel hyperpolariseert omdat de trage kaliumkanalen (kalium-efflux) nog eventjes openblijven en er dus 'extra' kalium de cel uitgaat en de cel negatiever wordt dan de rustpotentiaal.

Je kunt in het vervolg ook onze zoekfunctie gebruiken, want over dit onderwerp zijn reeds veel topics. De zoekfunctie bevindt zich rechts bovenin het scherm. 

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures