Springen naar inhoud

Stookwaarde , wat is het en hoe bereken je het

• Log in om te kunnen reageren

JustDutch101

JustDutch101

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2014 - 11:12

Ik ben nu al een uur opzoek naar duidelijk goede uitleg over stookwaarde maar heb vrij weinig gevonden. Ik heb maandag een tentamen (4HAVO) over kinetische energie , hoogte energie etc. Nu snap ik dat allemaal nog wel , alleen stookwaarde heb ik een probleem mee. Wat het nou precies is en hoe ik het bereken snap ik nog steeds niks van. Is er iemand die me dit kan uitleggen? Alvast bedankt

mvg , tom

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2457 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2014 - 11:49

Zie http://nl.wikipedia....iki/Stookwaarde

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44830 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2014 - 18:59

..//..s en hoe ik het bereken snap ik nog steeds niks van. 

Ik denk niet dat je dit in havo 4 zult moeten kunnen berekenen. Ik vermoed stellig dat je uitgaande van een in BINAS gevonden stookwaarde berekeningen moet kunnen maken als:

"een pan met 100 L water wordt opgewarmd door de verbranding van 1 m³ aardgas. Bereken hoeveel °C het water in temperatuur stijgt".

Zoiets?

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 15 juni 2014 - 02:08

Stookwaarde zoals ik 'm ken (zie bijvoorbeeld Natuurkunde Overal voor 4VWO blz. 231) is de chemische energie van een brandstof die vrijkomt in de vorm van warmte als je het verbrandt. 

Bijvoorbeeld benzine: rv= 33 109 J/m3

Dit betekent dat bij verbranding van 1m3 benzine 33 109 J aan warmte vrijkomt.

Vanzelfsprekend kun je uit een gegeven hoeveelheid warmte ook het bijbehorend volume aan benzine berekenen, dat lukt je vast wel.

Bijvoorbeeld hout: rm = 15 MJ/kg

Dit betekent dat bij verbranding van 1 kg hout 15 MJ aan warmte vrijkomt.

Vanzelfsprekend kun je uit een gegeven hoeveelheid warmte ook de bijbehorende massa (aantal kg) hout berekenen.

Let op het verschil: bij vloeibare brandstoffen wordt rv: energie per volume eenheid gebruikt en bij vaste stoffen rm: energie per eenheid massa.

Gewoon omdat het handiger is. Benzine wordt ten slotte per liter verkocht en de prijs is in euro per liter. Suiker wordt per kilo verkocht.

Een standaardcontext is bijvoorbeeld: (ik verzin even een opgave, ik weet niet of de getallen realistisch zijn)

Een benzinemotor heeft een rendement van 40%. De stookwaarde van benzine:  rv= 33 109 J/m3. De massa van de auto met inzittenden is 1000 kg. 

a) Bij 100 km/h is de wrijvingskracht 0,92 kN. Bereken het verbruik bij 100 km/h in liter per 100 km.

b) Hoeveel ml benzine kost het om op te trekken naar 100 km/h (verwaarloos de wrijvingskracht)

Oplossingsmethode

a) Ga uit van 100 km en bereken de arbeid van de wrijvingskracht over deze afstand. Deze is gelijk aan de nuttige energie die de motor levert. De chem energie van de benodigde brandstof is 100/40 x de nuttige energie. Uit deze chemische energie en de stookwaarde bepaal je het volume benzine in m3. Je rekent vervolgens om in Liters. Het resultaat is het aantal liters benzine per 100 km oftewel het verbruik per 100 km.

b) Bepaal de kinetische energie bij 100 km/h (eerst omrekenen naar m/s). Dit is de nuttige energie die de motor levert. verder hetzelfde als bij a).

Veranderd door Anton_v_U, 15 juni 2014 - 02:15

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures