Gedenat. Ethanol 99%

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 13

Gedenat. Ethanol 99%

Hallo,

Ik ken niet veel van scheikundige stoffen dus het zal wel een domme vraag zijn, maar:

Ik heb via mijn universiteit ethanol gekocht. Op de fles staat " gedenat. Ethanol 99%" . Is dit schadelijk om over je handen heen te krijgen? Of is dit enkel schadelijk wanneer je het zou drinken?

Groeten,

Robman

Berichten: 12.262

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Schadelijk is altijd een relatief begrip. In dit geval is het geen probleem als je wat over je handen zou morsen, dan kun je gewoon afspoelen.
 
Uiteraard is het niet de bedoeling om dit expres/vaak/langdurig te gaan doen. Ethanol wordt in zekere mate wel door de huid opgenomen, en dat geldt mogelijk ook voor hetgeen gebruikt is om te denatureren.
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Dus bij een potje vullen perongeluk wat over je hand heen morsen is niks om je zorgen over te maken? Als het 1 keer gebeurd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Zeker niet. Ook iets schoonmaken met een papiertje gedrenkt is niet schadelijk. Ik vermoed zelfs dat er meer alcohol als damp opgenomen wordt door je longen als dat er mogelijk door de huid zou dringen.
 
Het effect is bij normaal gebruik gelijk aan ramen lappen met spiritus (80% oplossing). Je krijgt er zeer ontvette handen van. 
 
Ik weet dat in sommige labs het een gebruik is/was dat voor de vrijdagmiddagborrel enkel limonade werd/wordt gekocht.
 
Wdeb

 
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 13

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Wdeb schreef:  Ik vermoed zelfs dat er meer alcohol als damp opgenomen wordt door je longen als dat er mogelijk door de huid zou dringen.
 
 
 
 
nu je dit zegt, ik heb wel 2-3x aan de fles geroken (niet met men hele neus erin natuurlijk, paar cm boven de opening), kan dit ook geen kwaad, als het niet meer gebeurd ?
 
dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Ik denk niet dat het heel veel kwaad kan, maar een basisregel van scheikunde is als je dit soort dingen wil doen, bepaal eerst of het een toxische stof is, want met bepaalde stoffen moet je dit zeker niet willen, maar als je weet dat het geen kwaad kan, doe het dan zo: ga er niet boven hangen, maar aan de zijkant en wijf met je hand de damp of het gas richting je neus, op deze manier krijg je minder binnen en kan je sneller je gezicht weghalen, en als er je flauw zou vallen dat je niet met je gezicht in een chemische stof ligt... Ik zou zeker voorzichtig zijn met aan dingen ruiken...
Maar het ruiken aan ethanol kan volgens mij geen kwaad, maar let wel op...

Berichten: 13

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Ja dat klopt, in ons labo is ook al iemand flauw gevallen door aan chloroform te ruiken! Maar ik ging er van uit dat gedenatureerde ethanol 99% geen schadelijk stof was, zolang je het niet opdrinkt!

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Ik hoop voor hem dat hij het met wuiven deed en niet met zijn gezicht erboven hing...

Berichten: 13

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Geen idee eigenlijk!

Maar ik moet me dus geen zorgen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Nee ik denk het niet maar ik zou in de toekomst voorzichtiger zijn met wat coor stoffen je inademt... De volgende keer is het zoutzuur ofzo

Berichten: 460

Re: Gedenat. Ethanol 99%

uiteraard niet, al zou ik nooit een flinke snuif van chemische producten nemen, dat is zeker op de lange termijn vaak niet zo goed voor je.

Berichten: 13

Re: Gedenat. Ethanol 99%

De volgende keer is het zoutzuur ofzo
Wat is het effect hier dan van?

En bedankt allemaal voor de reacties, handig forum dit, studeer zelf biologie en wist niet dat zo een forum bestond, hoewel er tegenwoordig van alles een forum is natuurlijk..
uiteraard niet, al zou ik nooit een flinke snuif van chemische producten nemen, dat is zeker op de lange termijn vaak niet zo goed voor je.
Ja dat snap ik, dus volgens jou is het ook op de handen komen voor 1x niets ernstig?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Zoutzuur is corrosief en kan ernstig je luchtwegen en longen (ernstig) beschadigen.

Chemicaliën zijn echt niet onschuldig, je moet met bepaalde stoffen echt oppassen want als je dan erboven gaat hangen en je valt flauw heb je letterlijk geen gezicht meer als je erin valt

Berichten: 13

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Ja ga ik vanaf nu dan rekening mee houden!

Maar nog 1 ding, heb jij een verklaring op het volgende:

In mijn school moet je voor die gedenatureerde ethanol betalen en die moet in een fles waar op staat dat het gedenat. Ethanol 99% is, en er plakt een sticker op dat het brandbaar is. En formol (4%), hetgeen schijnt vrij giftig te zijn, mag je gratis pakken en in een gewoon drinkflesje of iets dergelijk doen(is ook al een "accident" mee gebeurd)?

Is ethanol duurder om te maken of ..?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gedenat. Ethanol 99%

Ik weet niet waarom dat is want ethanol is volgens mij veel goedkoper dan formol maar ik denk dat die ethanol te koop is omdat je het kan destilleren, maar er zullen waarschijnlijk benzeensporen in zitten omdat het 99% is, maar het zal zijn voor de veiligheid dat mensen dit niet gaan destilleren tot met benzeen vervuilde sterke drank denk ik.

Reageer