[natuurkunde] Golflengte en snelheid bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Golflengte en snelheid bepalen

Hoi allemaal, 
 
Voor een opdracht moet ik de golflengte en snelheid bepalen van een watergolf.
Nu heb ik op internet gekeken maar kan er niet echt veel over vinden.
Kunnen jullie mij helpen?
 
Ik heb de volgende informatie:
 
Golfhoogte (Hs) = 2 m
Golfperiode (Tz) = 6 seconden
 
Nu heb ik gelezen dat 
 
Golflengte = Golfsnelheid / frequentie
 
Frequentie = 1 / Periode = 1 / 6 = 0.167
 
De frequentie heb ik opgelost maar, hoe kan ik nu de golfsnelheid en golflengte berekenen? Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Golflengte en snelheid bepalen

http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersion_(water_waves)#Phase_velocity
 
laten we maar uitgaan van diepwatergolven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: Golflengte en snelheid bepalen

Dat kun je zo niet berekenen. De golfperiode is de verhouding van de golflengte en de voortplantingssnelheid. Alleen de verhouding ligt dus vast.
Overigens heb je het eerst over bepalen en daarna over berekenen. Dat is wat anders.

Berichten: 2

Re: Golflengte en snelheid bepalen

@Anton_v_U

Bedankt voor je reactie maar ik heb er weinig aan dat je kritiek geeft op de correctheid van mijn email. Makkelijker zou zijn als je dan ook uitlegt wat het wel moet zijn....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Golflengte en snelheid bepalen

Anton_v_U schreef: De golfperiode is de verhouding van de golflengte en de voortplantingssnelheid. Alleen de verhouding ligt dus vast.
 
Wat is er dan mis met 
5235453d975067f9e77fd66a0b3093cd.png
5235453d975067f9e77fd66a0b3093cd.png (908 Bytes) 544 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: Golflengte en snelheid bepalen

Wat het wel moet zijn weet ik niet want het probleem - zoals je het geeft - is onoplosbaar. Als je me vraagt hoe lang je er over doet om naar school te fietsen met een snelheid van 20 km/h krijg je ook geen oplossing want ik weet de afstand niet.
 
En over het verschil tussen bepalen en berekenen: in eindexamens (havo/vwo) zijn dit totaal verschillende dingen, het is nodig (als je eindexamen wilt doen) dat je het verschil begrijpt.
 
Jan van de Velde schreef: Wat is er dan mis met 
Afbeelding5235453d975067f9e77fd66a0b3093cd.png
 
Helemaal niks, het lijkt me de beste manier om het probleem aan te pakken. Maar TS moet zich eerst realiseren dat het probleem zonder extra gegevens niet oplosbaar is. Daarna kun je op zoek naar een redelijke aanname die je wel een zinnig antwoord geeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Golflengte en snelheid bepalen

MartijnB79 schreef: @Anton_v_U

ik heb er weinig aan dat je kritiek geeft op de correctheid van mijn email. Makkelijker zou zijn als je dan ook uitlegt wat het wel moet zijn....
wat het wel moet zijn, berekenen of bepalen, weten noch Anton noch ik.
Wat er mis is kunnen we wél aanduiden, namelijk dat we niet weten of het berekend moet worden (bijv met die diepwaterformule die ik uit wikipedia viste, maar er zijn andere) of dat jij bijvoorbeeld ook nog de mogelijkheid hebt om een of ander te bepalen (bijv aflezen uit een grafiek) m.b.v. een of andere bron die je nog niet opgevallen was, of die je zelf mag gaan zoeken.. 
 
Ik weet wel dat watergolven geen middelbareschoolstof zijn, dus op een of andere wijze gaan we buiten de normale paden. En dan zou het fijn zijn PRECIES te weten wat de opdracht is. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer