[natuurkunde] Robot aansturen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 138

Robot aansturen

Hallo,
 
Ik ben aan het studeren voor mijn examen elektronische schakelingen dat lukt vrij goed.
Behalve bij oefeningen met meerdere variabelen loop ik telkens vast of toch om te zeggen oefeningen met meerdere binaire getallen.
 
Om een voorbeeld te geven onderstaande oefening:
 
Afbeelding
 
In de schakeling gaan dus bewerkingen gedaan worden met 2 binaire getallen van telkens 2 bits.
Bij deze oefening is de achterliggende methode volgens mij het optellen van de bits, waardoor de nieuwe richting bepaalt wordt.
 
00 (Richting Noorden) + 01 (slag links) = 01 (westen richting)
01 (westen) + 11 = 00 (Noorden) (klopt niet)
 
Dus mijn theorie klopt niet, maar dat is nu niet echt het probleem. Mijn probleem zit erin dat ik niet begrijp hoe het precies werkt als je 2 binaire getallen gaat moeten optellen. Ook de full adder begrijp ik niet voor het optellen van meerdere binaire getallen. Als iemand deze oefening kan uitwerken met alle tussenstappen kan ik het misschien begrijpen, als mij dan nog iets niet duidelijk is kan ik nog een vraag stellen. Dit is mijn laatste hoop om het te snappen...

Berichten: 242

Re: Robot aansturen

Je trekt een foute conclusie.
01 (West) + 11 (Rechts) = 00 (Noord) Klopt.
 
Vul het volgende maar eens in 001+011=…
Welke bits zijn in deze uitkomst belangrijk? (Dus wat is je uitkomst in 2 bits)
 
Als je moeite hebt met binair optellen kun je het natuurlijk altijd uitschrijven. Dit gaat echter alleen zolang het geen lange reeksen zijn (anders verlies je al snel het overzicht) plus je moet een extra stap maken. Dit is wel de manier om het te leren al zeg ik het zelf.
 
01 + 11 wordt dan 1 + 3 = 4
4 in binair is 100
 
Je kunt uiteraard ook gewoon zeggen dat 01 + 01 = 10 (een 1 + 1 is 0 en de bit hoger wordt een 1) bij 11 + 11 krijg je dan van rechts naar links
XX1+XX1=X10 dus je hebt 010 en dan
X1X + X1X + X10 =  11X want 1X + 1X = 10X + 10 = 110
 
Als je dit uitschrijft: 11+11 = 3 + 3 en 110 = 6
 
 
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer