[natuurkunde] dubbele spleet experiment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

dubbele spleet experiment

Beste
 
Ik heb morgen examen en wou wat oefeningen oplossen en heb op de volgende website deze oefening gevonden, maar kon het niet oplossen. Kan iemand mij op weg helpen aub?
 
Op 1,2 m van een dubbele opening staat een scherm. De afstand tussen de twee openingen bedraagt 0,03 mm. Het tweede-orde maximum (n=2) ligt op 45 cm van de middelloodlijn tussen de twee openingen. Bereken de golflengte van het licht, en bereken de afstand tussen twee opeenvolgende maxima. 
 
Met vriendelijke groeten
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: dubbele spleet experiment

Maak om te beginnen eens een schets, bovenaanzicht van de situatie,  op schaal. 
daarin o.a. punt van 0e orde maximum en 2e orde maximum
Maxima ontstaan door constructieve interferentie.
Plaats die schets en begin eens "hardop" na te denken hier....
 
om te helpen een ruitjesblaadje in de bijlage.
Bijlagen
ruitjes10 blauw.gif
ruitjes10 blauw.gif (13.48 KiB) 474 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: dubbele spleet experiment

Bedankt voor uw uitleg. Ik heb geprobeerd om het te tekenen. Ik denk dat het mij gelukt is, maar ik weet het niet zeker. Ik heb het als PDF document toegevoegd. Nu probeer ik het te berekenen.
Bijlagen
scannen0002.pdf
(945.68 KiB) 109 keer gedownload

Berichten: 4

Re: dubbele spleet experiment

Ik heb de golflengte berekent en ik kom 5.26*10^-6 uit, maar ik heb de afstand tussen de twee opeenvolgende maxima's niet kunnen berekenen. Ik heb mijn berekening als afbeelding toegevoegd. Is het juist berekent of zijn er nog fouten? En hoe moet ik de twee opeenvolgende maxima's dan berekenen?
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (130.81 KiB) 475 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: dubbele spleet experiment

correct
ruim 5000 nm is overigens geen "licht" meer, maar infrarode straling. 
Thomasdraps schreef:  En hoe moet ik de twee opeenvolgende maxima's dan berekenen?
Nu je de golflengte kent, kun je dezelfde formule gebruiken om een nieuwe hoek uit te rekenen voor het 1e orde maximum. Met die hoek kun je dan weer een afstand op het scherm berekenen. Eigenlijk het hele proces andersom dus. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: dubbele spleet experiment

Bedankt voor uw uitleg. Ik heb het begrepen.  :)

Reageer