Springen naar inhoud

coŽfficient in een reactievergelijking

• Log in om te kunnen reageren

Joyce Francke

Joyce Francke

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2014 - 15:12

hey, ik ben nieuw hier...

Het is maar om te vragen maar hoe doe je dat nu? uw coëfficient bepalen in een reactie vergelijking?

bijvoorbeeld je hebt de reactie vergelijking :4 Mn + 7 O2 -->2 Mn2O7

hoe kan je nu weten welk getal er moet staan?

zoals bij H2O is het net hetzelfde 2 H2O --> 2H2 + O2

Ik blijf het ingewikkeld vinden, en maak daar ook steeds fouten op...

ik heb morgen examen Natuurwetenschappen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juni 2014 - 16:27

Lekker op tijd, niet :)? In ieder geval helpt het een hoop als je weet welke stoffen er als diatomige gassen voorkomen (zuurstof, stikstof, waterstof, enzovoorts) en welke lading de niet-metalen zo ongeveer standaard hebben. Alle halogenen -1, zuurstof -2, etc. Voor alkali en aardalkalimetalen hetzelfde. Verder is het nog zaak dat je leert hoe oxidatiegetallen precies werken en dan ben je er wel voor dit soort reacties.

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2014 - 16:27

Dat is afhankelijk van de stoffen waar je mee te maken hebt. Bijvoorbeeld: de verbranding van methaan.

Je hebt CH4. Voor verbranding heb je zuurstof nodig. Laten we als voorbeeld even de volledige verbranding van methaan nemen. Welke stoffen krijg je dan als eindproducten?

EDIT

In ieder geval helpt het een hoop als je weet welke stoffen er als diatomige gassen voorkomen

Tipje om dat te onthouden: BrINClHOF (zeg: brinkelhof). Je hebt dan broom, jood, stikstof, chloor, waterstof, zuurstof en fluor.

"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Joyce Francke

Joyce Francke

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2014 - 16:31

CH4+ O2 --> CO2  + H2O maar dan weet ik niet wat het coefficient is... daar snap ik de logica niet van  

ik weet dus dat bij de volledige verbranding enkel as en waterdamp overblijft

Veranderd door Joyce Francke, 19 juni 2014 - 16:34

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2014 - 16:33

CH4+ O2 --> CO2  + H2O

Juist, dat klopt.

De logica is eigenlijk heel simpel. Rechts en links moeten evenveel deeltjes staan. Dat wil zeggen: je ziet CH4 staan. Je ziet dus 1 koolstofatoom en 4 waterstofatomen. Die moeten dus rechts ook in die aantallen komen te staan. Probeer eerst die waterstofatomen eens gelijk te maken.

"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juni 2014 - 17:13

Conservatie van massa. De deeltjes die er links staan, in totaal 4H moeten er rechts ook staan. Hoe los je dat het simpelst op?

Joyce Francke

Joyce Francke

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2014 - 17:32

CH+ O--> CO2 + 2 H2O  zo? 

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2014 - 18:52

CH+ O--> CO2 + 2 H2O  zo? 

Ja klopt. Alleen het aantal O-atomen klopt nog niet: links 2, rechts 4. Om dit te compenseren voer je dus 2 mol zuurstofgas aan, oftewel 2 O2

Dit is een standaard vergelijking. Je begrijpt dat je voor complexere reacties een bepaald inzicht moet hebben en dat je de basisvaardigheden beheerst. Om dat te ontwikkelen moet je gewoon veel oefenen, dan komt dat vanzelf. De eerste keer dat ik dit soort reacties kreeg te zien dacht ik dat ik Chinees aan het leren was.

Ik geef je een tip mee: probeer bij elke scheikundige reactie, sowieso diegene waar je moet rekenen, een reactievergelijking op te schrijven. Zo train je jezelf niet alleen, maar het geeft ook gelijk een duidelijk beeld van de (mol)verhouding waarin deeltjes reageren!

Hippocrates van Kos

Joyce Francke

Joyce Francke

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2014 - 19:40

Ja klopt. Alleen het aantal O-atomen klopt nog niet: links 2, rechts 4. Om dit te compenseren voer je dus 2 mol zuurstofgas aan, oftewel 2 O2

Dit is een standaard vergelijking. Je begrijpt dat je voor complexere reacties een bepaald inzicht moet hebben en dat je de basisvaardigheden beheerst. Om dat te ontwikkelen moet je gewoon veel oefenen, dan komt dat vanzelf. De eerste keer dat ik dit soort reacties kreeg te zien dacht ik dat ik Chinees aan het leren was.

Ik geef je een tip mee: probeer bij elke scheikundige reactie, sowieso diegene waar je moet rekenen, een reactievergelijking op te schrijven. Zo train je jezelf niet alleen, maar het geeft ook gelijk een duidelijk beeld van de (mol)verhouding waarin deeltjes reageren!

ik snap hem, jullie zijn heel erg bedankt...

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures