De sprongconditie van de Greense functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 703

De sprongconditie van de Greense functie

Ik probeer de Greense functie te begrijpen, maar ik loop vast op de sprongconditie. Ik snap niet helemaal hoe ze eraan komen. Het is een lang verhaal geworden maar ik heb geprobeerd uit te leggen wat ik niet snap. Bedankt alvast dus voor de held die me kan helpen ;)

 

Bij het voorbeeld 
\(\mathcal{L}[y]= -\frac{\mathrm{d}^2 y}{\mathrm{d}x^2} = f(x), 0 \leq x \leq 1\)
met randvoorwaarden \( y(0)=y(1)=0\) is het duidelijk.

Het oplossen van
\(-\frac{\partial^2 G(x, \xi)}{\partial x^2}= \delta(x-\xi)\)
geeft:
\(G_1 (x, \xi)= A_1 + B_1 \xi \text{ op } 0 \leq x < \xi \text{ en}\)
\(G_2 (x, \xi)= A_2 + B_2 \xi \text{ op }\xi < x \leq 1.\)
 

Door het invullen van de randvoorwaarden vind ik dat
\(A_1 = 0 \text{ en }A_2 + B_2 = 1;\)
uit de continuïteit volgt dat
\(B_1 \xi = A_2(1-\xi).\)
 

Nu ga ik weer uit van 
\(-\frac{\partial^2 G(x, \xi)}{\partial x^2}= \delta(x-\xi):\)
 
\(\int\limits_{\xi - \epsilon}^{\xi + \epsilon}-\frac{\partial^2 G(x, \xi)}{\partial x^2} \mathrm{d}x= \int\limits_{\xi - \epsilon}^{\xi + \epsilon}\delta(x-\xi)\mathrm{d}x = 1.\)
Als ik dan de limiet neem van
\(\epsilon \to 0\)
vind ik dat:
\(\left \frac{\partial G_1(x, \xi)}{\partial x} \right | _{x=\xi} - \left \frac{\partial G_2(x, \xi)}{\partial x} \right | _{x=\xi} = 1.\)
 

Hiermee vind ik dat de oplossing voor de Greense functie is:
\(G(x,\xi) = \left \{ \begin{array}{c c} G_1(x, \xi)=(1-\xi)x, &0 \leq x \leq \xi \\G_2(x, \xi)=(1-x)\xi, &\xi \leq x \leq 1 \end{array} \right .\)

De integraal over de delta-functie wordt de sprongconditie genoemd. In dit voorbeeld is het mij duidelijk hoe dit werkt.
 
Echter, wanneer ik deze probeer toe te passen op een operator van het Sturm-Liouville type loop ik vast:
\(\mathcal{L}[y]=\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}x} \left \{ p(x) \frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}x} \right \}+q(x)y = f(x)\)
met
\( a \leq x \leq b.\)
 
Mijn Greense functie is dan als volgt:
\(\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}x} \left \{ p(x) \frac{\mathrm{d}G}{\mathrm{d}x} \right \}+q(x)G = \delta(x-\xi) .\)
 
Op dezelfde manier als net vind ik dat
\(G_1 (x, \xi)= A_1(\xi)y_I(x) \text{ op } a \leq x < \xi \text{ en}\)
\(G_2 (x, \xi)= A_2(\xi)y_2(x) \text{ op }\xi < x \leq b,\)
met y1 en y2 de oplossingen van de homogene differentiaalvergelijkingen met invulling van de randvoorwaarden.
 
Uit de continuïteit volgt dat in
\(\xi:\)
\(A_1(\xi)y_1(\xi) = A_2(\xi)y_2(\xi).\)
 
Tot zover is alles duidelijk. Als ik nu de sprongconditie toe ga passen zou ik het volgende doen:
\(\int\limits_{\xi - \epsilon}^{\xi + \epsilon} \left ( \frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}x} \left \{ p(x) \frac{\mathrm{d}G}{\mathrm{d}x} \right \}+q(x)G \right ) \mathrm{d}x= \int\limits_{\xi - \epsilon}^{\xi + \epsilon}\delta(x-\xi)\mathrm{d}x = 1.\)
 
In mijn boek slaan ze deze stap over, en wordt gezegd dat de sprongconditie de volgende is:
\(\left p \frac{\partial G_1}{\partial x} \right | _{x=\xi} - \left p\frac{\partial G_2}{\partial x} \right | _{x=\xi} = 1.\)
 
Ik snap echter totaal niet hoe ze hier aan komen. Het uitwerken van de integraal maakt het niet duidelijker:
 
\(\int\limits_{\xi - \epsilon}^{\xi + \epsilon} \left ( p(x)\frac{\mathrm{d}^2 G}{\mathrm{d}x^2} + \frac{\mathrm{d}p}{\mathrm{d}x} \frac{\mathrm{d}G}{\mathrm{d}x} +q(x)G \right ) \mathrm{d}x.\)
Ik zie niet waarom sommige termen wegvallen, en hoe deze integraal uitkomt op de gegeven uitkomst. Ik had nog geprobeerd om partiële integratie toe te passen op de eerste term maar daar wordt het allemaal niet makkelijker van. Kan iemand mij dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De sprongconditie van de Greense functie

Dit zit al erg ver bij mij, maar kwam daar niet ergens orthogonaliteit bij te pas? Ik dacht dat de clou daar ergens zat. Ik zal er morgen eens grondiger naar kijken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: De sprongconditie van de Greense functie

Even offtopic: "Greense functie" is een germanisme. De correcte uitdrukking is "functie van Green".
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer