[natuurkunde] Stromingsleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Stromingsleer

Hoi,
 
Ik heb al een tijdje geen stromingsleer gehad (3 jaar ongeveer) maar ik moet een aantal sommen maken om mijn vak af te ronden. Ik heb het dictaat al enkele malen doorgelezen en ook andere dictaten van internet afgeplukt maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen geven.
 
vraag ftech.jpg
vraag ftech.jpg (260.45 KiB) 89 keer bekeken
 
De vraag heb ik in de bijlage gezet, omdat er een illustratie bij zit. Ik vraag mij af of ik op de goede weg zit. En bij vraag D kom ik er helemaal niet uit, omdat er geen energieverliezen in de leiding zitten.
 
Vraag A:
\(${v_1} = \sqrt {{{2\Delta p} \over \rho }} = \sqrt {{{2\left( {\rho g{h_2} - \rho g{h_1}} \right)} \over \rho }} = \sqrt {{{2\rho g\Delta h} \over \rho }} = \sqrt {2g\Delta h} $\)
\(${v_1} = \sqrt {2 \cdot 9,81 \cdot 1,69} = 5,75{\rm{ m/s}}$\)
 
Vraag B:
\($E_{vi}^' = {e_v} \cdot {1 \over 2}v_1^2$\)
Met <i>ev</i> = 0,75 (scherpe bocht 90 graden, uit dictaat). Hier ben ik trouwens niet zeker van!
\($E_{vi}^' = 0,75 \cdot 16,53 = 12,39{\rm{ }}{{\rm{m}}^2}{s^{ - 2}}$\)
 
Vraag C:
\($\Delta p = {p_2} - {p_1} = \rho g{h_2} - \rho g{h_1} = \rho g\Delta h$\)
\($\Delta {p_{1,2}} = 9180 \cdot \left( {0,21 - 1,9} \right) = - 1,55 \cdot {10^5}{\rm{ Pa}}$\)
\($\Delta {p_{3,4}} = 9180 \cdot \left( {0,1 - 1,85} \right) = - 1,72 \cdot {10^5}{\rm{ Pa}}$\)
 
Vraag D:
Hier loop ik vast. Eerst nam ik aan dat er, omdat er geen wrijving in de leiding zat er ook geen warmte ontwikkeling zou zijn. Maar dit lijkt me nog al sterk. Moet ik hier bij alle appendages de stroomsnelheid bepalen (met de formule die ik bij A gebruikt heb). En dan alle Ev bij elkaar optellen en vervolgens met
\($W' = Q = m{c_v}\Delta T$\)
de toename in temperatuur bepalen? Maar mag ik dan aannemen dat het rendament 1 is?
 
Met vriendelijke groet,
Tim

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Stromingsleer

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer