Springen naar inhoud

Meningo-encefalitis en koortsblaasjes

• Log in om te kunnen reageren

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2014 - 09:28

Hallo,

In mijn cursus neuropathologie staat een klein stukje omtrent meningo-encefalitis. Daarin wordt vermeld dat een virale infectie veruit de meest frequente oorzaak is voor deze aandoening en dat de meest klassieke vorm voortkomt uit het Herpes Simplex virus.

Voor zover ik weet bestaan er verschillende vormen van het Herpes Simplex virus:

• Herpes simplex encephalitis (HSE)
  • HSV-1
  • HSV-2

Nu las ik op Wikipedia:

The majority of cases of herpes encephalitis are caused by herpes simplex virus-1 (HSV-1), the same virus that causes cold sores. 57% of American adults are infected with HSV-1

Link

Mag ik hieruit besluiten dat mensen die last hebben van koortsblaasjes (cold sores) meer kans hebben op een meningo-encefalitits? Of volgt de pathogenese een totaal andere weg?

Mako

A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2014 - 18:07

HSV encefalitis is een ziekte, geen virus an sich. HSV is de verwekker.
Daarnaast zijn de meeste virale meningitiden niet op basis van het HSV, maar veelal een enterovirus. Vaak wordt er ook geen verwekker gevonden.

Mensen met koortslippen hebben een iets hogere kans op het ontwikkelen van een HSV-encefalitis.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures