Is er een effect van snacken op aggressie van omstanders?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Is er een effect van snacken op aggressie van omstanders?

Ik zag onlangs het filmpje van "Snack Man", een gast in de New Yorkse metro die een gevecht stopt door tussen de twee schoppende en mekkerende mensen in te gaan staan en een bakje pringles te eten.  (

Nu begin ik me af te vragen: zou er een soort evolutionair biologisch principe zijn dat agressie vermindert als je aan het eten bent, of zo? 

Met andere woorden, zou je minder lastig gevallen worden in een shady buurt als je loopt te snacken? 

Hoe kom ik hier achter, wordt er onderzoek gedaan naar dit soort gedrag? If so, waar/door wie? 

Berichten: 242

Re: Is er een effect van snacken op aggressie van omstanders?

Ik denk dat er vanuit vroeger gezien eten juist agressie opwekt. De sterkste eet het eerst, hij/zij moet alleen wel andere kapers wegjagen/afschrikken. In het geval van het filmpje zou ik zeggen als hij er tussen was gaan staan en met zijn mobieltje ging spelen dat de uitkomst hetzelfde was geweest.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 2

Re: Is er een effect van snacken op aggressie van omstanders?

Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een wetenschappelijke bron, een team van onderzoekers, een afdeling van een gedragswetenschapsfaculteit, zo iets, die hier onderzoek naar doen. Iets meer dan een gokje dus. 

Werkt er iemand in die hoek? Of kent iemand zo iemand? Of is het naief om naar wetenschappers te zoeken op het wetenschapsforum
 
 
 
Edit: Hoeft niet per se precies naar dit specifieke fenomeen. Iets dat vaag in de richting is van gedragswetenschap, agressie, die kant op will do.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Is er een effect van snacken op aggressie van omstanders?

Snarewell, je hebt gelijk dat je om wetenschappelijke informatie vraagt en niet om persoonlijke gedachten.

Enkele zaken:

1) voor alle zekerheid heb ik eerst gekeken via Google Scholar (de manier om op zoek te gaan naar wetenschappelijke artikels) of er artikels zijn die een link leggen tussen 'agression' een 'eating'. Dit leverde de volgende resultaten op: http://scholar.google.be/scholar?hl=nl&q=agression+eating&btnG=&lr=

Zoals je kan zien, verschijnen er vele artikels, maar ik kwam er eigenlijk geen tegen die de link rechtstreeks hebben onderzocht. Vele van de artikels deden wel onderzoek naar de link tussen agressie en eetstoornissen, waarbij men vaak vond dat eetstoornissen en agressie een link kunnen hebben, maar het verklaringsmechanisme heeft niets te maken met jouw visie die je wil onderzoeken. Ik heb natuurlijk niet elk artikel bekeken, bovendien kan je vaak maar enkel de samenvatting (abstract) ervan lezen, maar het ziet er niet direct naar uit dat er onderzoek rond bestaat. Je kan gerust zelf verder de titels en ev. de abstracts overlopen, als je daar zin in hebt.

2) het zou mij eigenlijk, vanuit mijn medische en psychologische achtergrondkennis, erg verbazen mochten beide gelinkt zijn. Ik zie geen enkel verklaringsmechanisme, vanuit de theorie, die beide zou linken. Aangezien er (toch na een korte zoektocht via Google Scholar) geen artikels te vinden zijn die die link onderzochten en er dan één vonden, is dit mogelijks ook de gedachtengang van de vele wetenschappelijke onderzoekers.

3) je zou dit in principe zelf kunnen onderzoek via het opzetten van een goed experiment met voldoende proefpersonen, waarbij je nadien een statistische analyse uitvoert van de resultaten. De hypothese zou dan kunnen luiden: mensen die zich agressief voelen, ervaren zichzelf als minder agressief als ze iemand zagen eten, in vergelijking met eenzelfde groep die niet in contact kwam met iemand die eet.

Je zou bv. bij de proefpersonen een zekere mate van agressie kunnen opwekken en je vraagt daarna aan hen hoe agressief ze zich voelen (bv. op een schaal van 1 tot 10). Echt objectieve parameters gebruiken daarvoor is een stuk moeilijker.

De ene groep 'agressieve' proefpersonen laat je dan plots in contact komen met iemand die aan het eten is. De andere groep breng je eveneens in contact met iemand, die echter niet aan het eten is, maar bv. aan het kijken is in een boek met plaatjes over eten. Daarna bevraag je terug alle proefpersonen in welke mate ze zich nu agressief voelen (op diezelfde schaal). Als je dan merkt dat er inderdaad een afname is van de gescoorde agressie, in de zin dat er een grotere afname is van agressie bij de groep die een persoon zag eten, dan zou je kunnen stellen dat jouw experiment aanwijzingen geeft in de richting van jouw hypothese (mensen die zich agressief voelen, ervaren zichzelf als minder agressief als ze iemand zagen eten, in vergelijking met eenzelfde groep die niet in contact kwam met iemand die eet). Één experiment zal dan wel onvoldoende zijn, maar als anderen gelijkaardige experimenten uitvoeren met diezelfde resultaten, dan worden jouw bevindingen verder versterkt.

Probleem blijft echter dat men zal verwachten dat je dit ook theoretisch dient te verklaren (en jouw hypothese daarop gebaseerd dient te zijn), volgens de huidige wetenschappelijke kennis. Puur evolutionaire verklaringen worden vaak (terecht) niet erg serieus genomen, dus zal er méér nodig zijn.

Het zou mij echt wel enorm verbazen mocht er zo'n link zijn. Maar goed, ik kan me natuurlijk altijd vergissen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer