Oorsprong pygidium bij Annelida

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Oorsprong pygidium bij Annelida

Geachte
 
 
Ik ben een student Biologie en heb volgende week examen over de 'Ongewervelde dieren'. Ik ben mijn cursus aan het herhalen maar loop vast bij de Annelida.
 
IL019_685m_nedAnnelidaLarve.jpg
IL019_685m_nedAnnelidaLarve.jpg (94.08 KiB) 734 keer bekeken
Bron: vcbio.science.ru.nl
 
 
Wel, nu staat in onze cursus dat 'het deel achter de metatroch het pygidium wordt'. Klopt dit? Het deel voor de prototroch zou ik verwachten het prostomium te worden en het deel achter de telotroch het pygidium.
 
 
Alvast bedankt
 
 
Britt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oorsprong pygidium bij Annelida

Dat is lang geleden en de terminologie zit heel ver, maar ik denk dat je dit artikel eens moet bekijken. Vooral de laatste alinea en de figuur zien er interessant uit (jammer dat ik het hier niet kan kopiëren).

 

Het komt erop neer dat er tussen de metatroch en de telotroch een gesegmenteerd lichaam wordt gevormd en na de telotroch het pygidium.

 
(Origineel artikel: Nielsen, Claus: Trochophora larvae and adult body regions in annelids: some conclusions, Springer 2005)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Oorsprong pygidium bij Annelida

Zeer erg bedankt voor dit antwoord!
 
 
Britt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oorsprong pygidium bij Annelida

Graag gedaan! Zo heb ik ook weer iets opgefrist ;).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer