Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Beste forumleden,

Ik ben bezig met het verwerken van de resultaten van bovenstaand onderzoek.

Als eerste heb ik V0 berekend met de formule die ik van school heb gekregen. Nu moeten dus de Vmax en de Km worden berekend.

Hiervoor heb ik een Lineweaver Burk Plot gemaakt. Op de y as staat dus 1/V0 en op de x as 1/. Om de Km en Vmax te kunnen berekenen, heb ik het snijpunt met de x as en het snijpunt met de y as nodig (Lineweaver Burk Plot). Als ik het me goed kan herinneren, kan dit met de functie =(snijpuntY;X).

Dan moet je voor het snijpunt met de x as dus y=0 invullen. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om de x-waarden goed in te vullen. Ik doe dat door =(snijpunt0;en dan met control shift alle x waarden in de tabel aan te klikken en dan ). Op de een of andere manier krijg ik iedere keer een foutmelding in Excel. (#NAAM).

Wat doe ik fout? Ik heb in de bijlage het betreffende Excel-document opgenomen.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Silleke

 
Bijlagen
ADH uitslagen met berekeningen EMS C8M 2013 2014.xlsx
(16.55 KiB) 112 keer gedownload

Berichten: 772

Re: Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Dus je wilt het stuk afgesneden op de x-as en de y-as berekenen? In excel is dit eenvoudig:
 
Voor het snijpunt met de y-as:
 
Typ snijpunt(y,x), waarbij je bij y je y waarden selecteert, en bij x je x waarden selecteert. Je kunt echter gemakkelijk de y waarde uit de regressievergelijking (y=ax+b) aflezen. Deze komt overeen met de b-term.
 
Voor het snijpunt met de x-as:
 
Dit kan je denk ik niet met excel weergeven. Je kunt het echter wel eenvoudig berekenen. Je rechte is van de vorm y = a.x + b. Eenvoudig omvormen naar x levert je het snijpunt met de x-as.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Opmerking moderator

Dit topic komt iets meer tot zijn recht in het subforum voor biochemie. Ik heb het daarheen verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Ik heb de Functie Snijpunt even bekeken. En je benadert hem onjuist. In de Help van Excel staat het ook.
 
Jij zegt: ....Dan moet je voor het snijpunt met de x as dus y=0 invullen.... "
 
Dit is niet correct.
 
Je hebt het in cel B56 ook wel correct gedaan. Maar dan met de ipv 1/.
 
Het moet zijn: De functie =Snijpunt(Ybekend;Xbekend ) levert als uitkomst het snijpunt met de y-as. Je vult dus altijd een verzameling Y-waarden en een verzameling X-waarden in. Voor het snijpunt met de Y-as in jouw plot moet je dus dit invullen:
=SNIJPUNT(A25:M25;A27:M27)
Maar ja, wil het snijpunt met de X-as ook.  En nu mag je weer even nadenken...Als ik een grafiek 90 graden draai, wat is dan de X-as en de Y-as?
 
Zou het leuk vinden als je je resultaat ook nog even meldt.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 15

Re: Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Beste NW_ en Wdeb,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er zo even naar kijken, ik moet eerst een ander verslag afmaken. Ik zal zeker laten weten hoe het is afgelopen.

Silleke

Berichten: 15

Re: Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Beste NW_ en Wdeb,

Ik heb even in Excel gekeken en het is me nu gelukt om het snijpunt met de y-as te berekenen. Hartstikke bedankt!

Maar Wdeb, wat bedoel je precies met het draaien van de grafiek? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.

Silleke

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Bepaling van de maximale reactiesnelheid van alcoholdehydrogenase

Nee, dat draaien is overdrachtelijk bedoeld. Als je de functie Snijpunt wilt gebruiken, dan heb je het probleem dat die enkel snijpunt met de Y-as kan berekenen. Maar is een simpel trucje om toch het snijpunt met de x-as te kunnen bepalen. Wissel gewoon de X en Y-waarden om in de functie Snijpunt. Hieronder en in de bijlage is alles een beetje duidelijk weergeven.
 
Wetenschapsforum functie Snijpunt.png
Wetenschapsforum functie Snijpunt.png (30.61 KiB) 676 keer bekeken
 
Wdeb
Bijlagen
Uitleg functie snijpunt.xlsx
(17.96 KiB) 110 keer gedownload
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer