[scheikunde] Zuivering van drinkwater (redox)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Zuivering van drinkwater (redox)

 
Bij de zuivering van drinkwater wordt beluchting toegepast. Bronwater kan ijzer- en mangaanzouten bevatten. Om smaakbederf te voorkomen, moeten deze zouten eruit gehaald worden. Door middel van beluchting worden ijzer(II)ionen, in aanwezigheid van carbonaationen, omgezet in het zeer slecht oplosbare FeOHCO3.
 
Geef de vergelijking van de reactie die bij het beluchten optreedt.
 
1) 'Beluchten' geeft aan dat zuurstof als oxidator optreedt in deze reactie.
2) Carbonaationen hebben een lading van 2-, waterstofionen een lading van 1+ en zuurstofionen een lading van 2-. Je hebt dus een lading van 3+ nodig bij het ijzerion. Dit is dus een ijzer(III)ion (Fe3+). Het ijzer(II)ion reageert dus als een reductor.
 
Nu heb ik dus de halfreacties opgeschreven, waarbij ik in halfreactie 1 (oxidator) het koppel met het standaardelektrodepotentiaal +1,23 gebruik. Maar in mijn correctieschrift staat dat ik het koppel met het standaardelektrodepotentiaal +0,40 moet gebruiken. Terwijl mijn Fe3+/Fe2+ koppel bij +0,77 staat. De reactie kan toch niet verder als de reductor boven de oxidator staat? Het correctieschrift zegt dat het inderdaad tegen de tabel in gaat, maar toch treedt de reactie op.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuivering van drinkwater (redox)

De redoxpotentiaal 1,23V hoort bij een oxidatie in sterk zuur milieu en dat is hier niet aanwezig.
 
Redoxreacties zijn evenwichtsreacties. Als de oxidator onder de reductor staat ligt het evenwicht links en we zeggen dan dat de reactie niet verloopt.
Maar als, zoals hier het geval is, de reactieproducten (Fe3+ en OH- ) onttrokken worden aan het evenwicht zal het evenwicht naar rechts blijven verschuiven en kan de reactie toch verlopen.

Reageer