Springen naar inhoud

Koolstof 14-datering van pollen

• Log in om te kunnen reageren

jones123

jones123

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2014 - 13:46

Kan binnen de palynologie (dus de studie van pollen in archeologische context) gebruik gemaakt worden van 14C-datering om de ouderdom van de pollen te bepalen? Ik weet dat de radiometrische klok op 0 gezet wordt als een plant sterft (stopt met fotosynthese). Maar doen pollen ook aan fotosynthese? Sterven die ook? Wat dateer je met de 14C-methode als je dit toepast op pollen?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2014 - 16:44

Lijkt me wel, pollen zijn toch gewoon stuifmeel, eenmaal aangemaakt gewoon dood spul dat niet meer groeit. Pollen komen toch van planten, dus aangemaakt via fotosynthese. (ingebouwde koolstof). Je moet dan wel rekening houden dat er verschillende fotosynthese mechanismes zijn, die volgens mij zelfs de inbouw van 14C soms beperken waardoor de meting niet werkt.. Maar dat zal ook wel per plant verschillen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juli 2014 - 21:17

Pollen worden dacht ik op C-14 tijdschaal altijd snel gebruikt nadat ze worden gemaakt. Ik zou me in die context geen zorgen maken om het "sterfmoment".

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures