Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

Indien er Ethanol wordt gestookt enkel op basis van suiker en gist vormt er zich dan ook Methanol?
Of vormt er enkel Methanol indien er vruchten worden toegevoegd die pectine bevatten?
 
 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 24

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

Als je gaat destilleren zorg dan dat je een in het begin heel langzaam de temperatuur omhoog brengt en dat je een thermometer hebt hangen vanuit de bovenkant van de ketel zodat je de temperatuur van je damp kunt meten is deze temperatuur 64,7 dan heb je methanol is deze 78.37 dan heb je ethanol. je voorloop is dus tot 78.37 graden celcius daarna kun je redelijk doorstoken hoe langer je doorgaat hoe minder sterk je drank wordt. ( Ik neem aan dat dit verteld mag worden aangezien het stoken van drank legaal is voor eigen gebruik en als je het aangeeft je het ook mag verkopen na het betalen van de benodigde belastingen)

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

@bjurtys: Het klopt inderdaad dat normaal Methanol een lagere verdamping heeft dan ethanol daardoor moet vaak de eerste 5% worden weg gegooid. Ben zelf biochemicus in opleiding dus mag hopen dat het lab de nodige vergunningen heeft op school om het legaal te mogen distilleren haha.
 
Het is dan ook een casue met de vraag die je me nog niet hebt beantwoord:
 
Vormt er zich methanol op enkel basis van een distillatie van ethanol middels suiker en gist? 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 24

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

oke ;) bij het verkrijgen van ethanol uit glucose met behulp van gist ontstaat er alleen ethanol en geen methanol. wat het gist doet met de andere suikers etc die in fruit zitten weet ik niet. Zelf hebben we thuis wel een tijdje water kefir gehad dit is een symbiose van verschillende gisten en bacteriën die onder ander de suikers in fruit omzetten naar alcohol na 2 dagen had je ongeveer 2 % ethanol. de witte vlokken kefir haal je eruit en je kunt het veilig drinken dus geen methanol aanwezig. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Berichten: 12.262

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

Gisten zullen uit suikers geen methanol maken - voor zover mij bekend is er geen mechanisme waarmee ze dat kunnen.
 
Bij het stoken van alcohol uit plantaardig materiaal zijn het echter niet alleen gisten die zorgen voor de reacties, en zijn de reactanten niet uitsluitend suikers.
 
Bij het stoken van sterke drank voor menselijk consumptie is het gebruikelijk het eerste deel van het destillaat weg te gooien - niet per se omdat het gevaarlijk is, maar ook omdat het onsmakelijk is. Dit geldt overigens ook voor de fracties die overkomen na ethanol, deze 'foezelolie' is onsmakelijk, al hoeft het niet per se gevaarlijk te zijn.
 
Bedenk echter dat de producten voor destillatie in principe drinkbaar zijn, en deze verontreinigingen ook bevatten. Als je iets brouwt waaruit je bijv vodka stookt, dan zitten die stoffen ook in het brouwsel voordat je gaat destilleren, terwijl dergelijke brouwsels wereldwijd best gedronken worden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

Nou.. ik zou zeggen... proost dan maar! :)
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 24

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

nou je moet wel opletten als je gaat stoken want ze waarschuwen wel vaker dat er in zelf gestookte drank methanol kan zitten maar als je het goed gedistilleerd
is er zeker niks aan de hand dus ik zou dan geen risico nemen en het eerste deel gewoon weg gooien.

Berichten: 12.262

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

In zelf gebrouwen en daarna gestookte drank zal je echt niet veel methanol vinden. Het eerste beetje weggooien is puur vanwege de smaak - daarin zitten wat vluchtige stoffen uit het gistingsproces die gewoon onwenselijk zijn.
 
De verhalen over methanolvergiftiging door klandestiene drank zijn soms wel waar (rusland anyone?), maar dat komt niet door verkeerd destilleren maar omdat ze het er domweg expres bij mengen.
 
Zelf drank stoken is wat methanol betreft even riskant als zelf bier of wijn brouwen: wat er niet in zit kun je er ook niet uit destilleren.
Victory through technology

Berichten: 22

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

 
Zelf drank stoken is wat methanol betreft even riskant als zelf bier of wijn brouwen: wat er niet in zit kun je er ook niet uit destilleren.
100% juist - zoals je zelf al aangeeft kan er door fermentatie met gist nooit methanol onstaan. Proost !
 
Illegaal stoken is iets helemaal anders, daarbij wordt melkzuur met NaOH en CaO verhit. Deze alcohol bevat behalve ethanol ook methanol.
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ethanol distillatie middels suiker en gist vorming Methanol?

Java schreef: 100% juist - zoals je zelf al aangeeft kan er door fermentatie met gist nooit methanol onstaan. Proost !
 
Dat is niet geheel waar. Zoals Soeplepel al aangeeft kan bij de vergisting van pectine-rijke substraten methanol ontstaan, dit is ten gevolge van de hydrolyse van de methylesters die overvloedig aanwezig zijn in pectine.
 
Wanneer kristalsuiker als voedingsbodem wordt gebruikt zal dit risico uit te sluiten zijn. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer