Edelmetalen uit oude elektronica halen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Edelmetalen uit oude elektronica halen

Opmerking moderator

Afgesplitst van dit topic.
 
Bedankt allemaal voor jullie reactie,

Heeft mij goed geholpen!

Heb een volgende topic gestart,

Ik ben op zoek naar iemand die wat wil bijverdienen

Met zijn of haar scheikunde kennis. Interesse?

Kijk dan in verder in het forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Is het niet goedkoper om natriumnitraat te gebruiken in plaats van salpeterzuur? Of kaliumnitraat?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 24

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Heey ik zou best wat willewn bijverdienen met mijn scheikundige kennis ik heb het echter behoorlijk druk en woon in het zonnige zuiden des landen :P maar als er vragen zijn wil ik je best helpen ook voor nope via dit forum .

Berichten: 10

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Mijn vraag is;

Hoe kan ik het beste al de edelmetalen uit

het moederbord halen van oude gsm toestellen?

Dus goud, zilver etc.

Er zijn boeken te koop maar die zijn best prijzig.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Voor nope 😃 of voor cash 😃

Berichten: 24

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

uhm ik denk niet dat het rendabel is om dit te bewerkstelligen want als je kijkt wat je voor chemicalie kosten hebt en wat de prijs van goud is zou ik het nog eens nazoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Misschien helpt het als je aangeeft welke boeken je beoogt. Misschien kan ik daar een handje helpen.
 
Maar, ik doe dit forum voor de lol en uit interesse. Ik wil er niet aan verdienen. Dus een sponsering van Wetenschapsforum.nl oid lijkt mij een betere optie.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 460

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Wdeb schreef: Is het niet goedkoper om natriumnitraat te gebruiken in plaats van salpeterzuur? Of kaliumnitraat?
 
Wdeb
 
Hoe had je dat in gedachte? Er zit toch echt een wezelijk verschil tussen HNO3 of NaNO3/KNO3. In de eerste ga ik mijn vingers geen minuut inhouden. Met een tegenion als Na of Kalium is de functie van je salpeterzuur wel een beetje teniet gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Het is het nitraat in salpeterzuur dat het werk doet. Nitraat is een sterke oxidator, en voor die functie maakt het geen enkel verschil of het afkomstig is van salpterzuur of van een van de zouten ervan.
 
Het enige wezenlijke verschil is dat de H+ concentratie bij gebruik van natrium- of kaliumnitraat lager zal zijn, waardoor een en ander wat minder effectief is. Maar met een beetje verwarmen verkrijg je echter hetzelfde effect.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

druipertje schreef:  
Hoe had je dat in gedachte? Er zit toch echt een wezelijk verschil tussen HNO3 of NaNO3/KNO3. In de eerste ga ik mijn vingers geen minuut inhouden. Met een tegenion als Na of Kalium is de functie van je salpeterzuur wel een beetje teniet gedaan.
 
 
Marko schreef: Het is het nitraat in salpeterzuur dat het werk doet. Nitraat is een sterke oxidator, en voor die functie maakt het geen enkel verschil of het afkomstig is van salpterzuur of van een van de zouten ervan.
 
Het enige wezenlijke verschil is dat de H+ concentratie bij gebruik van natrium- of kaliumnitraat lager zal zijn, waardoor een en ander wat minder effectief is. Maar met een beetje verwarmen verkrijg je echter hetzelfde effect.
 
Zo dus. En die H+ heb je weinig last van. Gewoon wat meer zoutzuur dan je met salpeterzuur zou doen. Maar ja, dat zoutzuur kost geen barst. En een klein beetje verwarmen doet idd wonderen.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 65

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Het is niet heel handig om het aanwezige goud op te lossen met bijvoorbeeld koningswater of cyanide-oplossing. Je moet dan werken met zeer gevaarlijke stoffen en daarna het goud reduceren uit de ontstane oplossing.
 
Het is handig om eerst de printplaten tot snippers te verkleinen.
 
Meestal zit het goud als laagje op andere metalen, zoals koper en zilver. Deze en ook andere "onedele" metalen, kun je oplossen met koper(II)nitraatoplossing. De onedele metalen op de printplaat worden dan geoxideerd en het koper(II) wordt gereduceerd tot koper(I). Het voordeel van dit bad is, dat er geen schadelijke gassen (NOx, zoals bij salpeterzuurgebruik) ontstaan.
 
Door de vloeistof  te beluchten, kun je het ontstane koper(I) weer omzetten tot koper(II) en behoudt je bad zijn sterkte. Tevens levert beluchten de nodige vloeistofstroming op die de ontstane goudschilfertjes scheidt van de print. Verwarmen van de vloeistof doet het proces versnellen. Let wel op dat je in plastic bakken werkt.
 
Het zilver dat ontstaat, kun je neerslaan met keukenzout. Palladium wordt lastiger, als het al oplost.
 
Als je het bad beu bent, kun je het koper nog grotendeels via electrolyse terugwinnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Dit is een leuke....die ga ik eens uitwerken. Kijken of dat allemaal zo werkt. En misschien opbrengst vergelijken. Moet ik wel zelfde plaatjes hebben, maar dat moet niet te moeilijk zijn.
 
Hoe sterk verwacht jij dat de koper(II)nitraatoplossing moet zijn?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 65

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Zo'n 20 g/L kopernitraat.

Berichten: 460

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Wdeb schreef:  
 
 
Zo dus. En die H+ heb je weinig last van. Gewoon wat meer zoutzuur dan je met salpeterzuur zou doen. Maar ja, dat zoutzuur kost geen barst. En een klein beetje verwarmen doet idd wonderen.
 
Wdeb
 
De vraag is of je het geconcentreerd genoeg krijgt. Daarnaast kost salpeterzuur ook weinig. denk niet dat natriumnitraat +zoutzuur goedkoper is dan salpeterzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

druipertje schreef:  
De vraag is of je het geconcentreerd genoeg krijgt. Daarnaast kost salpeterzuur ook weinig. denk niet dat natriumnitraat +zoutzuur goedkoper is dan salpeterzuur.
Of het veel goedkoper is...ach, maar wel zelf redelijk te verkrijgen. En ja, je krijgt het makkelijk genoeg geconcentreerd. En volgens mij nog veiliger ook in de opslag. En natriumnitraat is makkelijker te vervoeren. Kan ook kaliumnitraat zijn volgens mij.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Edelmetalen uit oude elektronica halen

Misschien is het voor druipertje de vraag, maar in de praktijk werkt het gewoon.
 
Google anders eens op "poor man's aqua regia"
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer