Spankracht in een trillende snaar.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 329

Spankracht in een trillende snaar.

De brug op mijn gitaar ziet er zo uit:
Afbeelding
 
Nu vroeg ik mij af. Hoe zit het met de spankracht in dat kleine gedeelte tussen de 2 metalen stukken? Ik vraag me af hoe de spankrachten zouden veranderen als je de metalen stukjes ten opzichte van elkaar zou bewegen. Stel je voor de afstand tussen die 2 metalen stukken zou groter worden. Wat verandert er dan precies in de spanning tussen de 2 metalen stukken en de spanning tussen het laatste metalen stuk en de topkam bij eenzelfde grondtoon?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Spankracht in een trillende snaar.

De spankracht is in principe in de hele snaar hetzelfde.
 
De brug in deze gitaar is gesplitst in een eindstuk (waar de snaren in eindigen) en een zadelstuk. In het zadel zitten fijnafstemmers waarmee je de gitaar kan afstellen.
 
Stel dat de basistoon van een snaar correct is, maar de hoge tonen (hoge fretten) van die snaar klinken niet meer zuiver, dan kan je door het verplaatsen van het blokje bij die snaar wat verschillen wegwerken. Klinkt de toon bij een hoge fret wat te hoog, dan stel je het blokje meer richting eindstuk en stel je de basistoon opnieuw in met de spanknop aan de hals. Vervolgens luister (meet) je of de hoge noot nu correct is. Klinkt de hoge fret wat lager dan zou moeten, dan draai je de fijnafstemmer juist richting hals, en stem je de gitaar opnieuw.

Berichten: 329

Re: Spankracht in een trillende snaar.

Ja, dat weet ik wel. Maar wat gebeurt er als de twee metalen blokjes verschuiven t.o.v elkaar. Of wat zou er gebeuren als het blokje waar de snaar ''ingevoegd'' wordt dieper in de gitaar geschroefd zou zijn. Dan is er dus een hoek, zou er dan ook niet een soort extra spankracht zijn?

Berichten: 1.617

Re: Spankracht in een trillende snaar.

De toon wordt bepaald door de trillende snaar (volgens mij lengte, massa per lengte en spankracht) dat is het stuk zeg maar onder de metalen stukken. De spanning er tussen is (ongeveer) gelijk aan de spanning in de snaar (tenminste, al;s de snaar redelijk gemakkelijk over de metalen stukken glijdt), anders zou de snaar gaan glijden waardoor de spanning gelijk wordt getrokken. Als de afstand tussen de metalen stukken groter wordt, maakt dat niet uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Spankracht in een trillende snaar.

Als je het hele zadelstuk richting eindstuk zou verplaatsen, doe je in principe hetzelfde als alle afstemmers verplaatsen naar het eindstuk, en andersom.
Het eindstuk dieper in de gitaar schroeven (ik neem aan dat je dit bedoelt) maakt de hoek tussen zadel en eindstuk wat scherper, maar dat extra bochtje in zo'n dunne snaar voegt vrijwel geen (buig)spanning toe. Je zal er in de praktijk niets van merken.

Reageer