trillingen en golven

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

trillingen en golven

Hallo 
 
Ik heb lang gezocht achter het antwoord op volgende vraag maar ik kan het niet vinden. Is er iemand die kan helpen? 
 
 
Een snaar met lengte L is gespannen tussen twee vaste punten. De snaar kan niet trillen met een golflengte gelijk aan:
 
        A. L
        B. L/2
        C. 2L
        D. 4L
 
Het juiste antwoord moet D zijn.

Berichten: 1

Re: trillingen en golven

het juiste antwoord is inderdaad D.
 
probeer eens een snaar te tekenen tussen twee vaste punten met de trillingen genoemd in de opties. dan kom je erachter dat D de enige is die niet mogelijk is. dit komt doordat je alleen hele en halve trillingen kunt hebben tussen twee vaste punten. bij optie A heb je te maken met een hele trilling, bij optie B heb je te maken met twee hele trillingen, bij optie C heb je een halve trilling, bij optie D heb je 1/4 trilling. een 1/4 trilling is niet mogelijk tussen twee vaste punten.
 
ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik ben nog nieuw op deze forums:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: trillingen en golven

2L is de grondtoon van de snaar klik

L en 1/2L zijn hogere harmonischen

 

Resonantie kan alleen ontstaan als de golf past in de ter beschikking staande ruimte. Voor een snaar of buis is dat maximaal 2L:
u11l4d2.gif
u11l4d2.gif (2.27 KiB) 287 keer bekeken
 

Kortere golven zijn mogelijk (L, 1/2L, 1/4L enzovoort):
u11l4d3.gif
u11l4d3.gif (1.69 KiB) 287 keer bekeken
 

Een golf, langer dan 2L als bij antwoord D zou vrijwel onmiddellijk doven. Er kan niet meer geresoneerd worden en er ontstaat een chaotische reflectie. Telkens wordt nu een ander punt van de amplitude van de golf gereflecteerd waardoor de trillingen elkaar als het ware in de weg gaan zitten, ongeveer zoals dit:
Image1.jpg
Image1.jpg (18.1 KiB) 287 keer bekeken

Reageer