[natuurkunde] Statisch onbepaalde doorgaande ligger op meerdere steunpunten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Statisch onbepaalde doorgaande ligger op meerdere steunpunten

Voor sterkteleer klungel ik met de vraag in de bijlage. Het gaat om een 'oneindige' doorgaande ligger met steeds dezelfde afstand L tussen de ondersteuningen. Om de reactiekrachten in de pilaren te berekenen wil ik de superpositiemethode gebruiken. Daartoe neem ik de ligger met afstand 2L en dus 3 ondersteuningen. Ik veronderstel de middelste ondersteuning (R2) als statisch onbepaald.
 
Met behulp van de vergeet-me-nietjes beschouw ik de ligger op 2 steunpunten (scharnier en rol) met afstand 2L en een q-last van 45kN/m. Met de superpositiemethode tel ik een geval waarin alleen de q-last werkt op bij het geval waar alleen R2 werkt. De vormveranderingsvoorwaarde is Vb+Vb'=0 (want er is geen verplaatsing boven de ligger).
 
Vb=-5q2L4/384EI=-5*45*464/384EI=-2.624*106 [kn/m3]/EI
Vb'=PL3/48EI=2028R2 [kn/m3]/EI
 
R2=2.624*106/2028 = 1294 [kN]
 
Als ik nu met de evenwichtsvoorwaarde stel dat de som van de momenten om bijvoorbeeld bovenkant eerste ligger 0 moet zijn, krijg ik in 3 en uiteindelijk ook in 1 een hele kleine reactiekracht die niet kan kloppen. Is het zo dat de berekende reactiekracht R2 geldt voor alle liggers in dit vraagstuk? Lijkt mij toch ook dat de verticale door de q-last gelijk moet zijn aan de som van alle reactiekrachten in de pijlers? Of doe ik iets helemaal verkeerd?
 
Bijlagen
Sterkteleer.tiff
Sterkteleer.tiff (312.27 KiB) 620 keer bekeken

Berichten: 581

Re: Statisch onbepaalde doorgaande ligger op meerdere steunpunten

Het kan natuurlijk aan mij liggen maar volgens mij is de reactiekracht in de pijler afhankelijk van het stuk dat je bekijkt en het aantal pijlers dat er op dat moment onder staan. Wanneer je bijvoorbeeld kijk naar het middelste stuk waarin twee pijlers staan met een gelijkmatig verdeelde belasting erop, dan is de reactiekracht gelijk aan 23 x 45 = 1035 kN. Omdat er sprake is van symmetrie geldt dat de kracht wordt verdeeld over de twee pijlers en dat dus elke pijler 517.5 kN opneemt.
 
Wanneer je kijkt naar het stuk dat in de opgave staat, dan is de totale belasting gelijk aan 45 x 23 x 3 = 3105 kN. Er staan 4 kolommen onder en de constructie is symmetrisch, dus elke pijler levert dan 776.25 kN aan reactiekracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Statisch onbepaalde doorgaande ligger op meerdere steunpunten

Dat lijkt mij ook. Maar toch kan ik me niet voorstellen dat het zo simpel is.

Reageer