[scheikunde] Is C2H2 lineair?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Is C2H2 lineair?

Hallo,
 
Ik wil hier niet de fout maken door de H atomen te verwaarlozen. Ik heb net veel organische chemie gezien daardoor ben ik wat ik de war met de geometrische structuur van moleculen, we moeten de H's toch ook in acht nemen, nietwaar?
 
Dan hebben we hier een sferisch getal van 3 dus de geometrie van de electronenparen rond C is vlak trigonaal, maar als we enkel de H atomen in acht nemen, dan hebben  we een V-vorm, dus de molecule is niet lineair, nietwaar?
 
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Is C2H2 lineair?

mcfaker123 schreef: Ik wil hier niet de fout maken door de H atomen te verwaarlozen. Ik heb net veel organische chemie gezien daardoor ben ik wat ik de war met de geometrische structuur van moleculen, we moeten de H's toch ook in acht nemen, nietwaar?
 
H's zijn een deel van de molecule, dus...
 
 
Dan hebben we hier een sferisch getal van 3 dus de geometrie van de electronenparen rond C is vlak trigonaal, maar als we enkel de H atomen in acht nemen, dan hebben  we een V-vorm, dus de molecule is niet lineair, nietwaar?
 
 
Euhm, ik kan niet echt volgen. Bedoel je "sterisch getal", aka het aantal bindingen/vrije elektronenparen rond het atoom? Als we het over C2H2 (acetyleen) hebben dan is een C gebonden met een drievoudige binding aan de andere C en met een enkele binding aan een H.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Is C2H2 lineair?

Het is een linear molecuul, en er is ook niet echt een reden te verzinnen waarom dat niet het geval zou zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Is C2H2 lineair?

Oh nee, ik bedoelde eigenlijk C2H4 sorry, het is hier dat we een sterisch getal van 3 hebben , dus de molecule heeft deze vorm:
Afbeelding
 
Dit is niet lineair, nietwaar?

Berichten: 12.262

Re: Is C2H2 lineair?

Klopt, al is die hoek niet exact 120 graden, maar ietsje kleiner. Voor de rest maakt dat niets uit, het molecule is vlak en symmetrisch.
Victory through technology

Reageer