[scheikunde] Orbitaal Cr2+

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Orbitaal Cr2+

Hallo,
 
Ik was een opdracht aan het maken over orbitalen van Cr2+.
Volgens mij was dat:
1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d2
maar volgens de antwoorden is het:
1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 3d4
 
Terwijl ik geleerd heb dat het 1s, 2s, 2p, 3s, 3p, 4s, 3d, 4p, 5s, 4d, etc. zou moeten zijn, dan komt de 4s toch eerder dan de 3d en moet het zoals ik het deed? Of heeft het iets met de lading te maken dat ik het nu verkeerd doe?
 
Hopelijk kan iemand mij helpen!
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Orbitaal Cr2+

Dat zou je volgens het aufbauprincipe inderdaad verwachten. Echter zijn de transitiemetalen (d-blok) een beetje vreemd in dat opzicht. De ground state van chroom is bijvoorbeeld niet [Ar]4s2 3d4 zoals je misschien verwacht, maar [Ar]4s1 3d5. Dit heeft er vooral mee te maken dat het energieverschil tussen orbitalen sterk afneemt voor hogere waarden voor n (hoofdkwantumgetal).

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Orbitaal Cr2+

Oké, maar is er dan bij de transitiemetalen ook nog een logica achter? Of moet zou ik dat uit mijn hoofd moeten weten?
Ik heb het nog proberen terug te zoeken in mijn boek, maar zie het eigenlijk nergens staan, dus is het wel vreemd dat ze dan zoiets vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Orbitaal Cr2+

Welk onderwijsniveau hebben we het hier over? Want bijv. BiNaS kan je hier op weg helpen, zonder te leren.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Orbitaal Cr2+

Ik zat een half jaar op de universiteit, daar heb ik dit gehad. Komend schooljaar begin ik een nieuwe studie op de universiteit, met veel scheikunde, dus daarom ging ik het vast herhalen. We hebben alleen het periodieke systeem gehad toen.
Op de middelbare school had ik inderdaad binas.
 
Girlyy

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Orbitaal Cr2+

Er zit wel een zekere logica achter, maar het voert wat te ver om die in detail door te spreken. Sowieso gelden er voor dit soort gevallen veel uitzonderingen, en ook weer uitzonderingen op de uitzonderingen - en ook die gaan niet altijd op. Sommige dingen kun je daarom beter uit je hoofd leren of opzoeken in een tabel - en waarschijnlij staat ergens in je boek Cr2+ genoemd als d4
 
Wat je kunt onthouden is dat bij ionisatie van transitiemetalen de elektronen in de s-orbitalen relatief makkelijk worden afgestaan en als eerste zullen verdwijnen; of anders gezegd: dat het voor de ionen gunstiger is om eerst het p-orbitaal een beetje gelijkmatig te vullen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Orbitaal Cr2+

Deze diagrammen geven een weergave van wat er aan de hand is. Je ziet nog een beetje dat energieniveaus elkander overlappen. Wat je niet duidelijk ziet, is dat deze overlap door half-volle schillen en ongepaarde electronen lager zijn en nog wel andere oorzaken, maar wel het effect van al die invloeden.
 
Soms geeft het zien een duidelijker beeld, vandaar dat ik deze hier nog plaats: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-40422013000600027&script=sci_arttext
 
Wdeb 
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Orbitaal Cr2+

Oké, heel erg bedankt!

Reageer