Springen naar inhoud

recoil energy of daughter nucleus

• Log in om te kunnen reageren

pwpeter

pwpeter

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2014 - 23:46

Hallo allemaal,

op school heb ik net tentamen gehad in atoom physics echter kom ik maar niet uit de volgende som: 

232-u vervalt onder beta decay als die gebomadeerd is met een neutron waarbij 5.4mev vrijkomt. wat is de snelheid van de daughter nucleus ? 

nou dacht ik meteen hierbij gelden : 

• conversation of mass 
  • conversation of energy 
  • conversation of momentum 

dus conservation of mass : 

Mnucleus * C2 = (Mdaughter+Mbeta)C2 + Q

wat om te schrijven is naar :

Q = Mnucleus * C2 - (Mdaughter+Mbeta)C2

dus Q zou dan die 5.4 mev moeten zijn lijkt me en dit word dan omgezet in kinetische energy. 

dan heb je momentum conversation : 

P initieel = P final 

Pbeta - Pdaughter = 0

maar Pinitieel moet nul zijn want de daughter stond stil, dus ook p final, hoe kunnen die deeltjes dan uberhaupt bewegen ? 

en dan heb je nog de energy vergelijking:

Q = Kdaughter + Kbeta - Kparent - Kneutron

alleen dan kom ik in de war met de evenwichts-vergelijking voor momentum en kinetische energy

kan iemand mij hierbij helpen ? 

ps: ik heb op google gezocht maar kon niet exacte dit voorbeeld vinden vandaar dat ik het dus hier nu vraag ;-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juni 2014 - 21:44

dan heb je momentum conversation : 

P initieel = P final 

Pbeta - Pdaughter = 0

maar Pinitieel moet nul zijn want de daughter stond stil, dus ook p final, hoe kunnen die deeltjes dan uberhaupt bewegen ? 

p (kleine p, in het nederlands impuls, in het Engels momentum) is een vectoriële grootheid. D.w.z. dat de richting telt. 

Het elektron schiet de ene kant op (noem die richting positief), de dochter met gelijke impuls de andere kant op (negatief). Som van die impulsen is 0. Omdat de dochter duizenden malen zwaarder is dan het elektron zal de snelheid van het elektron evenveel duizenden malen groter zijn dan die van de dochter. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juni 2014 - 23:38

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

pwpeter

pwpeter

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2014 - 22:55

p (kleine p, in het nederlands impuls, in het Engels momentum) is een vectoriële grootheid. D.w.z. dat de richting telt. 

Het elektron schiet de ene kant op (noem die richting positief), de dochter met gelijke impuls de andere kant op (negatief). Som van die impulsen is 0. Omdat de dochter duizenden malen zwaarder is dan het elektron zal de snelheid van het elektron evenveel duizenden malen groter zijn dan die van de dochter. 

bedankt voor uw antwoord ! haha ja klopt ook natuurlijk was na tentamen een beetje in de war .....

zou iemand mij nog wel kunnen uitleggen hoe het met de energy balans tussen potentiaal en kinetische energy voor en na de bosting ? 

ik kom daar namelijk niet helemaal uit

Veranderd door pwpeter, 30 juni 2014 - 22:56

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 juni 2014 - 23:24

De kinetische energie van dochterkern en betadeeltje moet érgens vandaan komen. In dit geval van bindingsenergie in de kern. Beschouw de kern als een hoopje deeltjes verbonden met ingedrukte veren: in dit geval zijn er een paar "veren" wat ontspannener geworden, de totale bindingsenergie is lager geworden. 

pwpeter

pwpeter

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2014 - 20:37

De kinetische energie van dochterkern en betadeeltje moet érgens vandaan komen. In dit geval van bindingsenergie in de kern. Beschouw de kern als een hoopje deeltjes verbonden met ingedrukte veren: in dit geval zijn er een paar "veren" wat ontspannener geworden, de totale bindingsenergie is lager geworden. 

dit snap ik, maar ik loop vast bij het opmaken van de energy balans, zou u me daarmee kunnen helpen ? 

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juli 2014 - 23:02

dit snap ik, maar ik loop vast bij het opmaken van de energy balans, zou u me daarmee kunnen helpen ? 

als ik wist wat je daarmee bedoelde mogelijk wel.

bindingsenergie wordt omgezet in kinetische energie van dochter en betadeeltje.

Wel een beetje vreemd dat ik, als ik op zoek ga naar 232U, ik alleen maar vermelding vind van alfaverval. Overigens wél met die 5,4 MeV

http://periodictable....p.full.dm.html

232u.PNG

Als het helpt, met die 5,4 MeV wordt gewoonlijk de energie van het uitgezonden deeltje bedoeld. 

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures