Springen naar inhoud

Chi-Square test

• Log in om te kunnen reageren

Danielle20

Danielle20

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2014 - 08:03

Hallo,

ik heb een vraag over de chi-square test.

Ik heb een data set waarin personen zijn onderverdeeld in 12 groepen. 

Daarnaast heb ik een model waarin personen zijn onderverdeeld in dezelfde 12 groepen.

Nu wil ik testen of er een significant verschil zit in de verdeling in de groepen tussen de data set en het model (of anders geformuleerd: is de verdeling in de groepen niet significant verschillend tussen data set en model).

Daarvoor heb ik de chi-square test gebruikt in excel, welke als waarde geeft: 0.022 (zie het bijgevoegde excel bestand). Ook wanneer ik de chi-square test gebruik in SPSS is de waarde van de pearson chi square 0.022. Dit is dus een waarde tussen 0 en 1, waarbij 1 betekent dat de verdelingen gelijk zijn (?). 

Naar mijn idee is het altijd zo dat als de waarde van de pearson chi-square < alpha, de H0 hypothese verworpen kan worden. Dit zou betekenen dat de verdeling in de data set significant verschillend is van de verdeling in het model. Echter, als ik kijk naar het verschil in percentages in de groepen tussen data set en model, zal ik toch beweren dat er géén significant verschil zit tussen data set en model. Ik heb dit al aan verschillende mensen voorgelegd, maar ook zij kunnen mij hier niet mee verder helpen. Heeft iemand een idee waardoor dit kan? 

Daarnaast een losstaande vraag. Klopt het dat als de waarde van de pearson chi-square < alpha, de H0 hypothese verworpen kan worden? Naar mijn mening is dit zo, maar dit zou in het voorbeeld betekenen dat de H0 hypothese wél wordt verworpen bij een alpha van 0.05, maar niet bij een alpha van 0.01. Terwijl een kleinere alpha altijd duidt op een hogere betrouwbaarheid.

Kortom, ik kom er even niet meer uit. Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen?

Alvast bedankt! 

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 juni 2014 - 18:27

Daarvoor heb ik de chi-square test gebruikt in excel, welke als waarde geeft: 0.022 (zie het bijgevoegde excel bestand). Ook wanneer ik de chi-square test gebruik in SPSS is de waarde van de pearson chi square 0.022. Dit is dus een waarde tussen 0 en 1, waarbij 1 betekent dat de verdelingen gelijk zijn (?). 

Die waarde 0.022 is niet de waarde van de Chi square test zelf, maar de bijbehorende p-waarde.
De reden dat je een significant verschil vind, is waarschijnlijk dat je hele grote sample sizes hebt; dan is al snel een klein verschil significant.

Als je p-waarde < alpha, dan verwerp je inderdaad de H0. In het geval van alpha=0.01 is 0.02 hoger dan de onbetrouwbaarheids-drempel die je hebt gekozen en zul je H0 dus niet verwerpen. Ik neem aan dat je ooit wel statistiek hebt gehad, dus misschien kan je in je statistiekboek het hoofdstuk over hypothese toetsen nog eens doornemen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures