Springen naar inhoud

Twee onafhankelijke variabelen met ieder twee condities bij herhaalde metingen

• Log in om te kunnen reageren

LT89

LT89

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2014 - 18:13

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met het statistiek deel . Ik heb onderzoek gedaan naar de invloed van geschreven dialect en Nederlands in productadvertenties.

Ik heb in totaal aan 260 proefpersonen, waarvan 130 dialectsprekers en 130 import, vier advertenties voorgelegd met:

1) Een slagzin in het Genneps dialect met een passend product (voor Gennep is dit champignons)

2 )Een slagzin in het Genneps dialect met een niet-passend product (voor Gennep is dit olijfolie)

3) Een slagzin in het Nederlands met een passend product (haring)

4) Een slagzin in het Nederlands met een niet-passend product (ananas)

Alle data heb ik in SPSS ingevoerd. Ik weet dat ik een multivariate variantie-analyse met herhaalde metingen moet uitvoeren (in SPSS ook wel General Linear Model univarate genoemd), omdat ik alle vier de advertenties met daarbij dezelfde vragen aan de proefpersonen heb voorgelegd en ik meerdere afhankelijke variabelen 1) attitude ten opzichte van de advertentie 2) attitude ten opzichte van het product en 3) koopintentie wil afzetten tegen (meten wat de invloed is van de onafhankelijke variabelen op de afhankelijke variabelen) de volgende twee onafhankelijke variabelen:

1) taal: met de niveaus Nederlandse tekst en dialect tekst 2) fit: met de niveaus passend product en niet-passend product

Nu kan ik in mijn databestand gemakkelijk een variabele aanmaken met de naam 'Groep' en met nummer 1 en 2 aangeven of de proefpersonen dialect (1) of Nederlands (2) spreken en dit invoeren bij de fixed factors als ik de multivariate variantie-analyse start. Alleen voor de onafhankelijke variabelen 'taal' en 'fit' kan ik dit niet in mijn databestand met een 1 of 2 aangeven of de proefpersonen een advertentie met Nederlands of dialect hebben gezien of met een passend of niet-passend product . De proefpersonen hebben namelijk alle vier de advertenties beoordeeld. Ik kan dus niet de cijfers 1 en 2 beide in een 'cel' neerzetten. Nu staar ik mij blind op allerlei moeilijke manieren om toch de nummers 1 2 te koppelen aan de gebruikte talen (Nederlands en dialect) en de fit (passende en niet-passende producten) en dit in het databestand te krijgen.

Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Lisanne

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 juni 2014 - 12:50

Dat hoeft ook niet, die geef je in als factors binnen de GLM procedure. Zie pagina 8 van dit pdfje en verder.

LT89

LT89

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2014 - 13:20

Hallo Saffron,

Bedankt voor je reactie. Ik snap dat je de onafhankelijke variabele als factors moet invoeren. Alleen ik heb geen variabelen aangemaakt die aangeven

wanneer de advertenties Nederlands bevatten of dialect omdat alle gegevens van een respondent in een rij staan. Ik dus niet zeggen 1 = passend en niet =2 niet passend omdat de proefpersonen alle vier de advertenties hebben beoordeeld. Moet  ik dan de items die staan voor de  attitude van de advertenties met Nederlands samenvoegen tot een nieuwe variabele en deze dan bij fixed factor invoegen?

Dankjewel.

Groet 

Lisanne 

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 juni 2014 - 14:15

Dat bedoel ik ook niet. Binnen een GLM repeated measures moet je allereerst je repeated factors definieren in het schermpje Repeated measures define factors. Dat is nog voordat je het model specificeerd. Zie ook de pdf die ik hierboven noemde.

LT89

LT89

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2014 - 15:26

Hallo,

Het bestand heb ik doorgenomen. Ik snap het principe. Ik voer alleen een GLM multivariate uit. Hierdoor moet ik de onafhankelijke variabele:

taal: dialect en Nederlands en fit: passend niet-passend als nominale variabelen maken. Alleen ik snap niet goed hoe ik dit moet doen.

Ik voer namelijk een GLM multivariate uit omdat ik wil weten wat de onafhankelijke variabelen doen op de onafhankelijke variabelen taal en fit.

Alleen taal en fit heb ik nog nergens in mijn databestand aangegeven.

Bij de GLM repeated measures ga ik apart alle afhankelijk variabelen bekijken en dat wil ik niet.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 juli 2014 - 21:34

Sorry voor de late response (ik was even uit de running).
Nee, bij GLM repeated measures kan je juist ook naar meerdere afhankelijke variabelen kijken en tegelijkertijd de within-person effecten modelleren. Ik ken GLM multivariate niet zo, maar als ik dat in SPSS bekijk dan lijkt het me dat je daarin niet op de juiste manier omgaat met within person factor. In GLM repeated measures heb je dan bij factor: 1) taal en 2) fit, en in het kopje Measures heb je 3 measures: 1) attitude ten opzichte van de advertentie 2) attitude ten opzichte van het product en 3) koopintentie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures