Springen naar inhoud

Waar hoort de nulhypothese in een onderzoeksverslag?

• Log in om te kunnen reageren

Patries2

Patries2

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2014 - 18:17

Hallo allemaal,

Voor het vak statistiek moet ik een onderzoeksverslag schrijven. In de inleiding heb ik keurig de "algemene" hypothese vermeld, mijn verwachting is dit. Nu is mijn vraag, waar plaats ik de nulhypothese die ik gebruik voor het onderzoek? Moet deze ook in de inleiding? Of eerder in de materiaal en methode of bij de resultaten.
Hopelijk krijg ik snel een reactie :)

Groetjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 juni 2014 - 12:51

Ik zou hem bij je H1 plaatsen, lijkt me de meest logische plaats.

Marilyn00

Marilyn00

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2014 - 19:04

Hoi,

In principe staan de hypothese bij de inleiding. Daarin vermeld je aanleiding en doelstelling van je onderzoek, een theoretisch kader, de probleemstelling, dan de hypothesen, omschrijving van de termen (operationalisaties) en indicatie van het onderzoeksopzet en tot slot een leeswijzer voor de rest van het verslag.

Al deze onderdelen kunnen ook in aparte subkoppen onder hoofdstuk 1 natuurlijk; het hoeft geen enorm aan elkaar gebreid stuk te worden dat 6 pagina's achter elkaar beslaat. Door kopjes denk ik juist dat je orde en structuur aanbrengt in dit hoofdstuk.

En dat je hem plaatst bij je H1 is vrij logisch, maar zegt niets over de plek in het onderzoeksverslag. Wat ik zelf veel heb gedaan is aangeven bij welke (deel)vraag de hypothese hoort, vervolgens de H0 en H1 beschrijven en daarna een kort stukje over waarom je dit verwacht (waarom heb je H1 zo opgesteld als je hebt gedaan?) - soms door middel van 'gezond verstand', soms met behulp van literatuuronderbouwing.

Bij je methode (of onderzoeksopzet) beschrijf je eigenlijk alleen hoe je de data gaat verzamelen, bijvoorbeeld door middel van een vragenlijst, observatie, experiment etc.

In de resultaten haal je de hypotheses weer aan, maar meer in de zin van wat je hebt gevonden. Dus iets als 'er werd verwacht dat x. Een statistiek uitvoering laat dit inderdaad/niet zien. Dit betekent ....'. Je plaatst dan dus overschrijdingswaarden, toetsingsgrootheden, tabellen en figuren om je H1 aan te nemen/H0 niet te verwerpen.

Succes met je verslag!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures