Viscositeit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Viscositeit

Hallo,
 
Kan iemand me misschien uitleggen waarom de viscositeit van een stof verhogen ervoor zorgt dat een suspensie beter oplosbaar wordt? 
 
Groetjes. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Viscositeit

bedoel je in dit geval 'de viscositeit van het "oplosmiddel"  verhogen' ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Viscositeit

Ja dat klopt, dat bedoel ik. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Viscositeit

Tsja, beetje rare stelling...een suspensie die beter oplosbaar wordt?? Een suspensie is kort gezegd een mengsel waarbij een niet oplosbare vaste stof aanwezig is in een vloeistof. Dat die stof niet oplosbaar is, kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het zo dat er wel een beetje oplost van de vaste stof, maar dat er een overmaat is toegevoegd. Dus dat je een verzadigde oplossing hebt verkregen (de vloeistof) en dat de rest van de vaste stof niet oplost. Dus als vaste stof in de vloeistof aanwezig blijft en dus een suspensie vormt. 
 
Maar ik vermoed dat je stelling anders bedoeld is? Namelijk dat een suspensie zich onder invloed van de zwaartekracht laat scheiden in een vaste laag (neerslag) en een vloeibare laag (de oplossing/de vloeistof). Als de vloeistof viscoser is, zakt deze minder snel uit en zou je dus kunnen beweren dat de vaste stof "beter" oplost OMDAT hij niet neerslaat. Dit is natuurlijk ontzettend onjuist, omdat het hier geen oplossen maar mengen betreft. 
 
Dus ik vermoed dat je vraag is:
"Kan iemand me misschien uitleggen waarom de viscositeit van de vloeistof verhogen ervoor zorgt dat een suspensie minder snel uit zakt?"
Dit omdat bijvoorbeeld in leidingen etc er nu geen vaste troep blijft hangen. Dus dat zou nuttig zijn voor het vervoer/afvoer van vaste stoffen.
 
En waarom dat is, zou nu wel beredeneerbaar moeten zijn. Doe dan eens een poging, waarbij je het uitzakken verklaart en aan de hand daarvan het verschil tussen een hoog viscose en een laag viscose vloeistof vergelijkt. Dan kunnen we je denk ik verder helpen.
 
Als ik er naast zit met mijn aanname over jouw vraag, dan kan ik je niet verder helpen.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Viscositeit

Als je zaken moet beredeneren, probeer dan altijd ook eens naar uitersten te kijken.
 
Maak een handje glaspareltjes en roer die door een bakje water, om een suspensie van glaspareltjes in water te maken. Hoe snel zakt dat uit? 
Pakken we nou een pot met smeervet en roeren daar ook een handje glaspareltjes doorheen. Hoe snel zakt dat uit?
Verklaar het verschil? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer