Springen naar inhoud

even voorstellen en een vraag over verbranding

• Log in om te kunnen reageren

Danny06

Danny06

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2014 - 18:51

Hallo Allemaal,

Ik ben een fysiotherapeute van 42, heb 2 zoons en doe aan hardlopen.

Graag wil ik weten wat er gebeurt  in ons lichaam als je minder  kcal inneemt dan je gemiddeld per dag verbandt en in gewicht toeneemt na het gesport te hebben?

Groet Danny06

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2014 - 06:06

Misschien helpt het als je jou vraag even wat uitgebreider uitlegt.

Je verbrand per dag meer calorieën dan dat je inneemt en na het sporten weeg je zwaarder?

Wanneer zijn deze momentopnames gemaakt, net voor en net na het sporten of is de gewichtstoename ook gemiddeld over de week? 

Ik heb hier verders geen verstand van maar mijn logisch verstand geeft twee mogelijkheden. Bij een moment opname net voor en net na het sporten: Er wordt meer vloeistof gedronken dan dat er uitgezweet wordt.

Bij toename gewicht gemiddeld over de week: Er wordt minder gewicht aan vet verbrand tijdens het hardlopen/sporten dan dat de persoon in kwestie aan spiermassa toeneemt. 

HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Danny06

Danny06

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2014 - 08:41

Misschien helpt het als je jou vraag even wat uitgebreider uitlegt.

Je verbrand per dag meer calorieën dan dat je inneemt en na het sporten weeg je zwaarder?

Wanneer zijn deze momentopnames gemaakt, net voor en net na het sporten of is de gewichtstoename ook gemiddeld over de week? 

Ik heb hier verders geen verstand van maar mijn logisch verstand geeft twee mogelijkheden. Bij een moment opname net voor en net na het sporten: Er wordt meer vloeistof gedronken dan dat er uitgezweet wordt.

Bij toename gewicht gemiddeld over de week: Er wordt minder gewicht aan vet verbrand tijdens het hardlopen/sporten dan dat de persoon in kwestie aan spiermassa toeneemt. 

Hallo Luc,

dank voor je reactie.

De weeg momenten zijn 's ochtends dus voor het sporten en de volgende dag na het sporten.

Spiermassa toename lijkt me niet zo want bij het hardlopen kweek  je niet zoveel spiermassa erbij en zeker niet na een lange duurloop van 1,5 - 2 uur.

Bovendien doe ik dit al een paar jaar dan zou ik onderhand Jerommeke moeten zijn ;)

Gr Danny

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2014 - 11:57

Ik zou me meteen afvragen hoe het gewicht, het calorisch verbruik en de inname is gemeten. En hoe groot de verschillen dan wel waren. Je geeft geen enkel getal, allleen 'twee jaar'. Als je systematisch 730 dagen lang 10 gram (=onmeetbaar) toeneemt weeg je aan het eind 7,3 kg meer (Jerommeke of Onslow)! 

Een enkelvoudige meting is niet heel significant, gewone variaties door verschillen in de vochtbalans en of een persoon wel of niet zijn ontlasting net kwijt is zijn groter dan werkelijk fysiologisch belangrijke verschillen; zelfs als elke dag 's ochtends voor het ontbijt wordt gewogen. Weeg jezelf maar eens zonder iets te eten of te drinken tweemaal een uur na elkaar.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2014 - 16:51

Het is zelfs maar de vraag of je het nauwkeurig genoeg kunt meten. Calorische inname valt misschien wel te doen (alles wat je inneemt nauwkeurig uitrekenen). Calorisch verbruik nauwkeurig meten is echter een heel ander verhaal. Dat kan eigenlijk alleen door ademanalyse, en je zou dan de hele dag en nacht moeten ademen door masker dat neus en mond bedekt. Dat gaat in de praktijk natuurlijk niet, je zou dat masker moeten afzetten om bijv te drinken, eten, tanden te poetsen en weet ik wat niet meer. Als je daardoor 30 min per dag niet meet heb je aan het totaalresultaat ook niets meer als het gaat om grammen per dag.

Momentopnamen zeggen zoals genoemd niets, een fluctuatie van een kilo kan water oid zijn.

Als je kijkt naar langere perioden, bijvoorbeeld 1 of 2 jaar, dan begint het iets te zeggen. Als je bijv een jaar later 3 kilo zwaarder bent is het wel te veronderstellen dat je blijkbaar meer calorien eet dan je verbrandt.

Wat dat betreft zit er wel iets in een slogan als 'het gevaar van een kilo per jaar'. Op een dag-tot-dag (of zelfs maand-tot-maand) basis zie je daarvan niets significants op de weegschaal. Als je een kilo per jaar aankomt en op je 25e een gezond gewicht hebt ben je op je 40e flink te zwaar, en op je 50 obees tot het punt dat het complicaties gaat opleveren.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures