[scheikunde] PWS fosfaat reinigen uit mest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

PWS fosfaat reinigen uit mest

Goedemiddag!
 
Ik hou mijn PWS over het reinigen van fosfaat uit mest, we hebben al een redelijk begin alleen hebben we nu een beetje duidelijkheid nodig.
 
Om fosfaat uit mest te halen gaan wij eerst struviet uit mest halen en het daarna reinigen tot fosfaat.
Door aan de vloeibare fractie van mest NaOh, MgO en H3Po4 toe te voegen met een PH van 8,5-10,0 en dit te precipiteren, komt er na bezinking een MAP-slib uit dat bestaat uit struviet. 
Om struviet: MagnesiumAmmoniumFosfaat te reinigen hebben wij besloten om het magnesium en het ammonium er apart uit te reinigen om zo zuiver fosfaat over te houden.
Magnesium reageert met Fluor, dus dat is 1 zout die wij er aan toe willen voegen.
Om nu ook ammonium te verwijderen konden wij, tot zover onze kennis reikte, geen stof vinden die de taak zou doen.
Heeft iemand dus suggesties??
 
M.V.G.
Ruben
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: PWS fosfaat reinigen uit mest

Wat is de zin van het verwijderen van het magnesium (om te beginnen)? Wat versta je onder "zuiver" fosfaat? Fosfaat is een anion dat sowieso niet zonder kation kan, en overigens is het kation dat er al is,  magnesium, zélf bemestingskundig een macro-element, dwz een element dat elke plant in relatief grote hoeveelheden nodig heeft. 
 
om eventueel dat ammonium te verwijderen (overigens een prima stikstofmeststof) :
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3224473/2012/03/13/Gele-stroom-uit-urine-krijgt-internationale-octrooirechten.dhtml
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: PWS fosfaat reinigen uit mest

Magnesium reageert met fluor?? Je hebt beide deeltjes niet. Magnesiumionen en fluoride-ionen, maar niet in de oplossing. Ik weet niet of het magnesium echt wel neer zal slaan met het fluoride. Wat is het oplosbaarheidsproduct van struviet en van magnesiumfluoride? En dan bij deze pH? Kortom, volgens mij gaat dit niet werken.
Daarbij geef je aan dat je het zout Fluor toe wil voegen.....wat is de definitie van een zout? Dan zie je dat dit onzin is. Zelfs als je fluoride leest. En kan je zomaar los fluoride toevoegen?
 
Wel weet je dat je de pH moet verhogen om het struviet neer te laten slaan. Want vermoed je dat er zal gebeuren als je de pH verlaagt? Misschien zit hierin wel een logische vervolgstap na het filtreren.
 
En fosfaat kan je misschien wel laten neerslaan met iets anders? En dan filtreren en weer vrijmaken? En bepalen.
Of misschien vind je nog wel een fosfaat-bepaling die kan in aanwezigheid van de rest van het struviet?
 
Kortom, je hebt je basis met zouten nog niet helemaal op een rijtje. Werk met vergelijkingen die je verwacht en maak er tekeningen op micro-niveau bij. Dan zie je welke deeltjes waar zijn en er waar je dus last van hebt.
 
Wdeb
Een oplossing met enkel fosfaat bestaat niet, om dezelfde reden dat een oplossing met enkel fluoride niet bestaat.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 3

Re: PWS fosfaat reinigen uit mest

goedenavond!
 
bedankt voor jullie reacties, ze waren zeer helpvol om de zinloze dingen weg te filteren. Inmiddels heb ik, samen met mijn PWS-Partner, een nieuw plan opgesteld. 
Wij hebben het volgende plan opgesteld:
 
Mest centrifugeren om hier een vloeibare en een vaste fractie uit te krijgen.
Van deze fractie verhogen wij de PH-waarde tot 8,5-10,0 (waarmee zijn we nog niet uit)
dit laten we bezinken om hierna NaOh, MgO en H3PO4 aan toe te voegen.
Dit laten wij opnieuw bezinken. 
Het slib is dan een Struviet-oplossing. 
 
Deze oplossing voegen wij een overmaat aan natronloog toe om al het magnesium te laten neerslaan. 
Dit filteren en dan heb je een oplossing met H3Po4-, NH4- en H2O-Ionen. 
Hier passen wij dan een NORIT-filter toe om het ammonium te verwijderen.
Om ook het water te laten verdampen gaan wij de oplossing tot 100 graden celsius verhitten. Als de temperatuur boven de 100 graden komt, stoppen wij en concluderen wij, (door na te gaan met wit kopersulfaat), dat al het water verdampt is en wij PO4 als eindresultaat hebben verkregen. 
 
Na iedere reactie willen wij door enkele reagens toe te voegen zien of inderdaad alle stoffen zijn weggereageerd. 
 
Om nog even terug te komen op het bericht van Jan van Der Velde, ons PWS gaat over het verkrijgen van fosfaat ( Po4, Hpo4 of H2po4 ) helaas niet over het bemesten. 
 
M.V.G.
Ruben 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: PWS fosfaat reinigen uit mest

holydivers schreef: ..//.. dat al het water verdampt is en wij PO4 als eindresultaat hebben verkregen. 
 
..//.. het verkrijgen van fosfaat ( Po4, Hpo4 of H2po4 ). 
 
 
Een PWS wordt geacht een kwaliteitswerk te zijn. Dus zou ik, als ik jullie was, eens beginnen met me behoorlijk in te lezen, over fosfaten, maar ook al over, zoals Wdeb zei
Kortom, je hebt je basis met zouten nog niet helemaal op een rijtje.
 
fosfaat,  PO4 , als "eindresultaat", dwz een afzonderlijke stof in de vorm van droog materiaal, bestaat niet. De andere twee vormen die je noemt al evenmin. 
 
Verder zie je ergens in je proces in ieder geval al over het hoofd dat de eindoplossing die je wenst in te dampen nog minstens tweemaal zoveel natrium zal bevatten als dat het oorspronkelijk magnesium bevatte.
 
zoals wederom Wdeb al zei:
Werk met vergelijkingen die je verwacht en maak er tekeningen op micro-niveau bij. Dan zie je welke deeltjes waar zijn en er waar je dus last van hebt.
 
 
De losse aanpak die je tot nu toe demonstreert gaat niet leiden tot een zinvol PWS. Begin eens gewoon bij het begin. Want het is bijvoorbeeld al de onzin ten top
 
Van deze fractie verhogen wij de PH-waarde tot 8,5-10,0 (waarmee zijn we nog niet uit)
dit laten we bezinken om hierna NaOh, MgO en H3PO4 aan toe te voegen.
 
 
om mest te nemen en daar fosforzuur aan toe te voegen om datzelfde er later weer moeizaam uit te gaan halen.  :?
 
Maak om te beginnen beter eens een uitputtende literatuurstudie over afvalwaterbehandeling in relatie tot struvietproductie. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer