[biologie] genetica, cM

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 421

genetica, cM

Bij tomaten is een rode vruchtkleur dominant over een gele kleur. Het allel voor een grote plant is bovendien dominant over dat voor een kleine plant. Een landbouwer wil zijn oogst optimaliseren. Graag zou hij in de toekomst planten willen die allemaal tegelijk groot zijn en rode tomaten produceren. Hij neemt jou aan om een testexperiment op zijn akker uit te voeren. Je krijgt van hem een zaadje dat ontstaan is uit de kruising van een kleine plant die raszuiver is voor rode tomaten met een grote plant met gele tomaten. Van deze laatste is hij zeker dat de plant voort kam uit een raszuivere grote en een raszuivere kleine plant. Ook kan hij je op dit moment van het seizoen al vertellen dat de andere zaadjes van de kruising reeds uitgegroeid zijn tot grote planten. Je beslist om als eerste experiment een testkruising op te zetten.

Als je weet dat de genen voor vruchtkleur en grootte op eenzelfde autosoom liggen op een afstand van 18 cm, wat is dan, na je testkruising, het percentage grote planten met rode vruchten?

a. 0.18%

b. 0.36%

c. 18%

d. 9%
 
Ik ben deze vraag nu al een paar keer tegengekomen en overal zie je een andere uitkomst.

Ik ben momenteel hier:
 
Je doet de kruising tussen ggRR x Ggrr (geredeneert uit de gegevens), hieruit krijg je 'kinderen' met RrGg en Rrgg

 
Je gaat (volgens de gegevens) verder met RrGg en voert een testkruising uit
 
       RG          Rg         rG         rg
RG  RRGG    RRGg    RrGG   RrGg
Rg   RRGg    RRgg    RrGg     Rrgg
rG   RrGG    RrGg    rrGG      rrGg
rg   RrGg     Rrgg      rrGg     rrgg
 
 
Vanaf hier moet je cM in verwerken en daar loop ik een beetje de mist in..

Reageer