Springen naar inhoud

werken met cyclohexanon

• Log in om te kunnen reageren

Karin De Vries

Karin De Vries

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2014 - 18:42

goedendag, 

Ik werk nu al weer ruim 1 jaar regelmatig, soms maanden achter elkaar met cyclohexanon. Bij ons wordt dit gebruikt om verbindingen te maken met slangen e.d. De cyclo zit in een apparaat die de lijm rondpompt en zo gebruikt kan worden om de verbindingen te maken. Er zit een luchtafzuiging aangesloten op de lijmpot. Deze werkt echter niet voldoende...mijn collega's en ik ademen dus best wel de lucht die van de cyclo afkomt in. We dragen wel mondkapjes (papieren). Nu is mijn vraag...hoe schadelijk is dit inademen voor de gezondheid op lange termijn. Ik en een andere collega die hier (heel) veel mee werken klagen de laatste tijd over duizelingen.....

Wij maken ons best zorgen over het regelmatige gebruik van dit uiterst schadelijke spulletje....

Hopelijk heeft iemand antwoord voor ons...zodat we hier misschien iets mee kunnen doen.

Met vriendelijke groet....

Karin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Chemopractor

Chemopractor

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2014 - 19:40

Hallo Karin,

Je geeft aan dat je klachten ondervindt. Dit is op zich een goede reden om direct actie te ondernemen ten aanzien van de afzuiging van de dampen. Papieren mondkapjes werken niet (lees 0%); wil je echt iets tegenhouden, dan moet je een P3-masker gebruiken. 

Heb je al gekeken of er geen alternatief is voor cyclohexanon (bijvoorbeeld aceton)?

Geef het probleem in ieder geval snel aan bij je werkgever, want deze is mede verantwoordelijk voor jouw veiligheid op de werkvloer en zal bij moeten dragen aan een verantwoorde en veilige werkomgeving. Op een ziekteverzuim zit per slot van rekening niemand te wachten.

Succes!!!

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2014 - 22:10

Als je serieus in de fase "duizeling" zit, dan zou ik me echt zorgen gaan maken.. Dat heb je bij een beetje boven de MAC waardes nog echt niet. Papieren mondkapjes werken hooguit voor (fijn)stof, maar daar houdt je cyclohexanon echt niet mee tegen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2014 - 09:31

En ik ga iets raars zeggen: naast melding bij je werkgever (ik ga er vanuit dat je dat al gedaan hebt) ook melding maken van de de duizelingen bij de bedrijfsarts. Je hoeft niet ziek te zijn om je daar te melden. Daarbij kan die met begrip met de werkgever praten zonder over te gaan tot dreigementen oid, terwijl het daar altijd al snel op neer komt bij werknemer-werkgever-relaties.

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2014 - 12:22

Als je symptomen hebt waarvan je denkt dat ze veroorzaakt worden door cyclohexanon zeker aankaarten bij je werkgever, die is verplicht om voor een veiling werkomgeving te zorgen. Dat kan door bijvoorbeeld afzuiging/ventilatie, en als dat niet mogelijk is zou het zoals eerder gesteld een echt gasmasker moeten worden. 

Papieren mondkapjes en dat soort dingen helpen in ieder geval helemaal niets tegen gassen. Ik weet niet waarom je die draagt (stof oid?), maar als dit de enige reden is kun je er meteen mee stoppen. 

Victory through technology

Karin De Vries

Karin De Vries

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2014 - 15:47

bedankt voor de reacties....

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2014 - 01:38

Laat even weten hoe het verder afloopt, denk dat iedereen die bijdraagt aan dit soort topics dat zal waarderen. 

Victory through technology

Jansje

Jansje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2016 - 14:19

wij werken ook sinds april met cyclohexanon om
dezelfde lijm verbindingen te maken
Bij ons hangt er ook een afzuigung boven
en er worden af en toe metingen gedaan die
wel onder de norm waarde zitten.
Ook hebben we een grote opslag van deze slangen
in dezelfde ruimte staan .
Verder hebben we geen beschermende kleding
of mondkapjes .
Wij hebben sinds wij dit gebruiken klachten van
een droge mond, vieze smaak, hoesten, keel en hoofdpijn,
prikkende en geïrriteerde ogen
Is er iemand die ervaring heeft met deze lijm
en met de klachten die wij ervaren ?
Graag reacties.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures