Opmaak veranderd bij sommige regels na copy pasten internetbron

Reageer
Berichten: 242

Opmaak veranderd bij sommige regels na copy pasten internetbron

Beste allen,
 
Ik twijfel een beetje of dit bericht hier hoort maar hier komt het.
 
Het is mij opgevallen dat wanneer ik een stuk tekst citeer (kopieer van internet als bron), dat de opmaak soms voor sommige regels aangepast wordt. De stappen die ik neem (tot aan de streep gaat alles goed) :
Kopieer tekst in Word
Geef tekst standaard opmaak (Calibri(body) lettertype 11 no spacing).
Schijf mijn uitleg/opmerkingen/vragen erbij.
------------------------------------------------------------------------------
Paste in wetenschapsforum.
Selecteer te citeren tekst en citeer het met het citeer knopje in de toolbalk bij uitgebreid bewerken.
 
LET OP: Het gaat niet om de citeer functie maar om de tekst zelf! Als ik deze tekst niet citeer met de functie wordt de opmaak alsnog aangepast weergegeven.
 
Het resultaat is te zien in de volgende post: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/22888-erfelijkheid-grijze-ogen/
 
Voor het gemak de tekst hier nog een keer maar dan zonder citeren (deze post is gekopieerd uit Word en heeft 1 opmaak) :
Hoe wordt de kleur van mijn oog bepaald?

Je oogkleur wordt bepaald door het genetische materiaal in je lichaamscellen. Dit materiaal dat op het DNA ligt bepaalt welke stoffen worden geactiveerd om een oogkleur te vormen. Een stof die wordt aangemaakt is onder andere melanine. Bij mensen met bruine ogen wordt veel melanine aangemaakt en, aan de andere kant van het spectrum, bij mensen met grijze ogen wordt juist heel weinig melanine aangemaakt. Melanine is een stof die je ook in het haar vindt. Precies zoals bij de oogkleur veroorzaakt veel melanine in het haar een donkere haarkleur. Echter hebben mensen niet een specifieke kleur in het oog zelf. Mensen met blauwe ogen hebben dus niet een blauw pigment in het oog. De kleur van het oog wordt bepaald door de concentratie van het melanine in de voor en achterkant (iris-pigmentepitheel) van het stroma (iris) en de cellulaire dichtheid van het stroma (iris). De dichtheid van het stroma bepaalt hoeveel licht er wordt geabsorbeerd door het onderliggende epitheliumpigment. Als de dichtheid kleiner is wordt er meer licht doorgelaten en lijken je ogen dus feller. Als de dichtheid groter is wordt er minder licht doorgelaten en lijken je ogen minder fel. Mensen met bijvoorbeeld staalblauwe ogen hebben een kleine dichtheid van het stroma waardoor er veel licht kan vallen op de kleine concentratie melanine (dit betekent dus een blauwe oogkleur) op het iris-pigmentepitheel. Ingewikkeld? Lees snel door voor meer!

 
Als ik deze tekst terug kopieer naar Word zie ik dat mijn Calibri lettertype 11 is veranderd in:
Calibri 13,5
Ariel 13,5
Ariel 10,5
 
Mijn zelf geschreven tekst is Calibri 13,5 (Deze wordt door het forum ook aangepast).
 
Hier nog een random stukje tekst gekopieerd van internet en in Word opmaak veranderd naar Calibri 11 no spacing waarbij de enige verandering is dat de grootte van 11 naar 13,5 gaat:
De doorbraak van internet in de jaren negentig heeft geleid tot een explosie van het informatieaanbod. Docenten en leerlingen slagen er steeds beter in om dat
nieuwe informatieaanbod te gebruiken bij het leren. Internetbronnen worden vooral veel gebruikt voor het schrijven van werkstukken en andere praktische opdrachten. Er is onzegbaar veel mooi bronmateriaal te vinden, maar het is niet altijd gemakkelijk om het kaf van het koren te scheiden. Veel beschikbare informatie is om verschillende redenen niet echt geschikt voor het onderwijs.
 
 
De oplossing is alles selecteren en in uitgebreid bewerken alles eenzelfde opmaak geven. Echter vraag ik mij af waar dit vandaan komt, dat de opmaak automatisch veranderd.
 
Met vriendelijke groet,
Luc
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Opmaak veranderd bij sommige regels na copy pasten internetbron

Opmaakverschillen na copy-paste vanaf internet en/of Word zijn vrijwel onvermijdelijk.
 
Ik kopieer tekst van Internet naar kladblok (notepad) en plak de notpadtekst weer terug in een bericht. Door de tussenstap notepad is alle opmaak (en ieder probleem daarmee) verdwenen. Daarna maak ik met de berichteneditor het berichtje even op indien nodig.

Reageer