[scheikunde] Oxaalzuur ontkleuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Oxaalzuur ontkleuren

Ik heb een vraag over een scheikunde vwo6-opdracht:
 
Rabarber bevat oxaalzuur. Men snijdt een kilogram rabarber fijn en extraheert dit met gedistilleerd water. Men verkrijgt een roze gekleurde oxaalzuuroplossing. Hiervan wordt een kleurloze oxaalzuuroplossing gemaakt.
- Beschrijf de methode die men gebruikt zal hebben voor deze ontkleuring.
 
 
Er is in het hele hoofdstuk niet één keer gesproken over 'ontkleuring' dus ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten weten. Zou iemand het me kunnen vertellen/uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Oxaalzuur ontkleuren

De scheidingsmethode Adsorptie, zegt die je iets? Moet je in die 6 jaar wel voorbij hebben zien komen. Kom maar op met een leuke oplossing...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 20

Re: Oxaalzuur ontkleuren

Adsorptie ken ik inderdaad ja, maar ik zou niet weten hoe dat dan in z'n werk gaat of hoe ik tot dat antwoord zou moeten komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxaalzuur ontkleuren

In dat geval is google altijd een goed hulpmiddel, anders wikipedia. Kom maar terug als je iets 'actiefs' ( ;)) bent tegengekomen.

Berichten: 16

Re: Oxaalzuur ontkleuren

ik heb dezelfde vraag
 
moet je dan een zuurbase indicator erin doen zoals fenolftaleien om ervoor te zorgen dat het kleurloos wordt?
zo niet zou iemand dan een hint kunnen geven waarmee ik moet beginnen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oxaalzuur ontkleuren

Ziggles schreef: Adsorptie ken ik inderdaad ja, maar ik zou niet weten hoe dat dan in z'n werk gaat of hoe ik tot dat antwoord zou moeten komen.
Kijk dan eens wat er op Wikipedia over wordt verteld, en ga dan eens na hoe je dit hier toe zou kunnen passen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 16

Re: Oxaalzuur ontkleuren

'Sommige mensen voegen ter neutralisatie van het oxaalzuur wat kalk aan de rabarber toe, waardoor het een zachtere smaak krijgt; volgens anderen gaat dit juist ten koste van de smaak. Oxaalzuur is een stof die kalk bindt waardoor het de opname belemmert, in grote hoeveelheden is het zelfs giftig maar dan moet men wel heel veel (zo'n 10 kilo) eten.'
 
Dus als je Kalk erbij doet neutraliseer je oxaalzuur , maar wat heeft dat te maken met de kleur???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxaalzuur ontkleuren

Helemaal niets. Heb je al gezocht op wat er geciteerd werd, namelijk adsorptie?

Berichten: 16

Re: Oxaalzuur ontkleuren

dat heb ik al opgezocht maar weet nog steeds niet wat je als adsorptiemiddle moet gebruiken voor oxaalzuur.. is het actieve kool ??????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Oxaalzuur ontkleuren

Ik vermoed dat die wel werkt, ja.
 
Of het ook oxaalzuur opneemt, weet ik niet. Ik vermoed van niet.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxaalzuur ontkleuren

Hmmz ik denk dat ik weet waar het hier mis gaat. Heb je de openingspost wel gelezen en in de gaten dat het hier rabarber betreft waar de oxaalzuur is uitgehaald en dat er een kleurstof is meegekomen?
 
Het gegeven verhaal heeft nl niets te maken met een vraag die je zelf gesteld hebt, dus ik vroeg me af hoe zeer jij op zoek bent naar een manier om een rabarberextract te ontkleuren. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Oxaalzuur ontkleuren

Ik ken dat verhaal: Het is een BIJNA letterlijke weergave van het begin van een oefening in het werkboek HK4 van de natuur- en scheikunde methode BANAS voor 3VMBO. 
 
Adsorptie is iets dat in de onderbouw is langsgekomen in een paragraafje scheidingsmethoden, aan de hand van een vaak mislukkend en daarom vaak niet eens uitgevoerd proefje om wijn of spiritus te ontkleuren met behulp van actieve kool. Dat dat niet is blijven hangen kan geen enkele normale leerling worden kwalijk genomen. In het betreffende hoofdstuk, of een eerder hoofdstuk van dit jaar, komt dat op geen enkele wijze terug. 
 
Voor mijn eigen vmbo-leerlingen heb ik deze voor dit niveau bijzonder gecompliceerd gestelde oefening stap voor stap "verfilmd". VWO-6 werkt waarschijnlijk (hopelijk)met andere concentratie-eenheden
zie hier
er zit één extraatje in omdat ik toch bezig was, het vmbo-boek geeft gelijk de gebruikte hoeveelheid natronloog, ik heb in dit filmpje maar gelijk ook een tussenstap (aflezen begin en eindstand van een buret) verwerkt
ik hoop dat dat volledig inzicht brengt. 
Probeer alsjeblieft wel zelf de stappen een voor een te bedenken, en spoel dan het filmpje steeds een stap verder om te zien of je het goed had. 
 
Wdeb schreef: Ik vermoed dat die wel werkt, ja.
 
Of het ook oxaalzuur opneemt, weet ik niet. Ik vermoed van niet.
het is de bedoeling dat het de kleurstof uit het rabarberextract haalt,omdat anders de fenolftaleïne-omslag te lastig te zien is. en dat komt in het vervolg van de opgave naar boven. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Oxaalzuur ontkleuren

ja maar hoe kom je en nou precies achter dat het met actieve kool moet gebeuren??
Kan je het in BINAS opzoeken?
Is het logisch??(zou zelf niet weten waarom het logisch zou moeten zijn )
Is het algemene kennis?
 
hoe zou iemand erachter kunnen komen als diegene deze vraag op een proefwerk zou krijgen en geen gebruik mag maken van internet????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Oxaalzuur ontkleuren

dimitrovich schreef: Is het algemene kennis?
dát ja.
 
Ingewikkelde moleculen (kleurstoffen, smaakstoffen, gifstoffen, etc) adsorberen in het algemeen goed aan actieve kool. Niet onbelangrijke huistoepassing: Norittabletjes. Buikpijn met als eerste verdachte een voedselvergiftiging? 5 tabletjes norit, gevolgd door steeds twee totdat de diarrhee ophoudt. Een must in de vakantiekoffer. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer