Rekenprogramma voor Constructie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Rekenprogramma voor Constructie

Goedendag,
 
Ik vroeg me af of er ook rekenprogramma's in de omloop zijn waarmee je vrij simpel de dwarskrachten, normaalkrachten, momenten en steunpuntreacties van 2d constructies kan berekenen.
 
Het gaat mij vooral om de resultaten hiervan. Er hoeft geen controle in te zitten van de staven en knooppunten of doorbuigingen. Het idee is eigenlijk dat ik vrij snel inzicht kan krijgen in hoe krachten zich gaan verdelen in samengestelde spanten met meerdere steunpunten en ik op basis hiervan snel een haalbaarheid kan inschatten.
 
Het hoeft geen freeware te zijn maar moet ook niet een SCIA achtig programma zijn waarvoor je duizenden euro's moet betalen. Wel graag eentje met een DEMO-versie die ik dan eerst even kan proberen.
 
Alvast dank voor de suggesties
 
Eric

Re: Rekenprogramma voor Constructie

Ik gebruik forceeffect van autodesk op de iphone, misschien moet je daar eens op googlen?

HV

Berichten: 133

Re: Rekenprogramma voor Constructie

Hallo,
 
Je kan bijvoorbeeld Flex Beam Pro gebruiken via Vink Design Analysis. Of als je een I-Phone heeft A-Beam kopen voor 5,--- EURO of via de computer Mecmovies gratis ook nog. 

Berichten: 42

Re: Rekenprogramma voor Constructie

Femap is een mogelijkheid wordt ook veelvuldig gebruikt. Tevens heb ik ergens een google variant gezien weet de naam  helaas niet meer, maar die zag er erg gebruiksvriendelijk uit t.o.v. femap.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Rekenprogramma voor Constructie

Op school (HBO) gebruiken wij matrixFrame. Is ook een gratis studentenlicentie voor te krijgen die tot 100 staven in een vakwerk toestaat.
Op de Iphone heb ik vaak A-Beam pro (5Euro) gebruikt voor het schatten van liggers. Daar is echter ook een gratis variant van.

Reageer