[natuurkunde] Practicum examen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Practicum examen

Hoi, 
Ik heb komende week een school examen van Natuurkunde.
Hierbij moeten we een practicum uitvoeren maar waarvan je van te voren niet weet welke.
Ik stress hem hier best wel over, omdat ik bijna niks kan voorbereiden en ik bang ben dat ik dan niet weet wat ik moet doen.
Dus, mijn vraag is of iemand weet wat bekende natuurkunde practicums zijn voor een examen met het onderwerp, warmte, mechanica of elektriciteit. 
Ik zit in 4VWO. Bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Practicum examen

ik zou tientallen practica over elk onderwerp kunnen bedenken. Geen beginnen aan om qua mogelijke onderwerpen iets zinvol voor te bereiden dus, maar laat die zenuwen maar zakken, het onderwerp zal an sich ook niet zo belangrijk zijn. 
 
In voorbereiding zou je je denk ik best kunnen concentreren op basisvaardigheden als:
  • hoe zet ik een practicum op
  • hoe voer ik het (netjes en zo nauwkeurig mogelijk) uit
  • hoe noteer ik mijn metingen naar behoren
  • hoe verwerk ik die metingen naar behoren tot een grafiek
  • hoe trek ik conclusies, bijvoorbeeld aangaande verbanden (lees: formules) tussen variabelen die ik gemeten heb (rechtevenredig, lineair, kwadratisch verband, dat soort dingen)
  • hoe schrijf ik een nette foutendiscussie
  • hoe ga ik om met formularia (als je Nederlands bent, hoe ga ik om met BINAS)
 
Zoek eens in schriften, werkboeken of weet ik veel naar practica of praktische opdrachten die je gedaan hebt, ongeacht het onderwerp. Welke lijn qua aanpak en uitvoering zat daarin?
 
Als je dat een beetje ziet en fatsoenlijk doet is het ook niet meer zo belangrijk wát (onderwerp) je in een practicum onderzoekt. De toets gaat over practicumvaardigheden, theorie moet dus een ondergeschikte rol spelen anders kun je als docent geen practicumvaardigheden beoordelen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Practicum examen

Bedankt voor je reactie! Je hebt inderdaad gelijk, het gaat niet om wat je krijgt maar hoe je het uitvoert. 
Ik vind het altijd een beetje lastig, als je er niet zo voor kan leren, maar ik denk dat het wel goed moet komen als ik doe wat er staat en mijn inzicht uit de vorige practicums gebruik :) En ik hoop dat ik het in de tijd haal, want we hebben niet zo lang...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Practicum examen

succes  ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Practicum examen

En vooral plezier. Zie de lol van het weten en ontdekken in, dan is zelfs een onbegrijpelijk practicum leuk.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer