Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Het viel mij op dat verse cannabis planten geen THC bevatten maar enkel THCA - Tetrahydrocannabinolic Acid.. Dus enkel in caboxylation vorm.
 
De vraag is dan of het kweken van hennep wel zo illegaal is als men denkt ?? Want de hennep plant bevat geen THC welke te refereren is naar de opium wet.
De THC komt pas ter sprake als men de plant droog (decaboxylation) of verhit. Dan worden de zuurstof- en wateratomen gescheiden zodat je THC overhoudt, de welbekende psychosomatische drug.
 
Heeft iemand hier een antwoord op?
 
 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Hennep, de plant dus, staat op lijst II van de Opiumwet. Meer bepaald staat daar:
 
elk deel van de plant van het geslacht Cannabis (hennep), waaraan de hars niet is onttrokken, met uitzondering van de zaden
 
Het al dan niet aanwezig zijn van THC doet dus niet ter zake.
 
Voor telen van hennep kan een ontheffing worden verleend, maar zonder ontheffing is het illegaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Het is een lastige kwestie. Je hebt ook cannabis varianten die nauwelijks THC opleveren, maar wel geschikt zijn voor de productie van vezels om papier, touw en dergelijke van te maken. De vraag is natuurlijk waar de grens dan ligt.
 
 
Ik vermoed dat de plant op de opiumlijst staat omdat deze sowieso een precursor is voor THC, ongeacht of je dat drogen daadwerkelijk uitvoert. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

@Marko: Dat is wel opmerkelijk.. Ik kwam op deze vraag n.a.v. ik bij de biowinkel een grote zak met hennepzaad zag liggen. Ik dacht wil wel eens weten of daar THC in zit, maar die planten die je daaruit kan groeien zouden een THC percentage van < 0.2% bezitten, welke binnen de wettelijke norm zou zijn. Echter zit er in elke hennepplant dus geen THC maar THCA, de THC komt pas vrij na decarboxylatie. M.a.w. als je zo'n hele plant zou opeten wordt je daar niet anders van, want we hebben geen enzym die de THCA kan omzetten in ons lichaam. Maar dan klopt het weer niet dat de 'hennepplant' volledig op de lijst staat, de opiumlijst is voor drugs die gevaarlijk kunnen zijn voor de samenleving. Volgens Jellinek is het aantal doden door gebruik van hennep zover ooit is geregistreerd 0.
 
Dus m.a.w. scenario; stel ik koop een zak met hennepzaad bij de biowinkel (of dierenwinkel duivenvoer bestaat enkel uit hennepzaden). En ik gooi een handje vol zaadjes in mn achtertuin (of over de schutting :P) dan zou dat strafbaar zijn?  
 
Nederlandse wetgeving zit soms wat onlogisch in elkaar.. Vooral omdat er inderdaad ook vezels en zelfs biodiesel uit kan worden ontrokken en zelfs bio afbreekbaar plastic. Hennepvezels zijn sterker dan houtvezels, beetje zonde om hele oerwouden om te kappen terwijl er een goed alternatief is. 
 
 
 
 
 
 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Voor een hoop zaken die verboden zijn kan een ontheffing worden verleend.

Voor hennep geldt dat voor bepaalde toepassingen een ontheffing geldt en dat onder bepaalde voorwaarden niet moeilijk wordt gedaan. Zoals in het geval van hennep die ongeschikt is voor de productie van verdovende middelen. De status is dus "verboden, tenzij"

Net zomin zal men moeilijk doen als er toevallig enkele papaverplanten in iemands achtertuin staan.

Ik zie niet zo goed in wat daar onlogisch aan is. De opiumwet regelt de omgang met verdovende middelen, THC is een verdovend middel, en dat middel is aanwezig in producten die uit hennepplanten worden gemaakt. Een plus een is twee.

Verder bedrijf je misleidende statistiek. De gevolgen van drugsgebruik gaan wat verder dan "het aantal geregistreerde doden" en dus is dat laatste een slecht criterium voor opname op de lijst. Maar dat is een andere discussie die met chemie niets van doen heeft.

Door sommige drugsgebruikers wordt wel eens gewezen op allerlei voordelen die de hennepplant zou hebben. Allemaal leuk en aardig, maar niet relevant voor de opiumwet, want die gaat niet over allerlei mogelijke toepassingen, maar over die ene toepassing als verdovend middel. En los van de opiumwet zijn die toepassingen eigenlijk ook niet zo relevant. Er zijn tal van planten die als basis zouden kunnen dienen voor vezels, bio-afbreekbaar plastic en wat dies meer zij, en die geen verdovende stoffen bevatten. Wat dat betreft is hennep helemaal niet bijzonder, behalve dan dat je er ook drugs van kunt maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Inderdaad er zal wel meer achter zitten, heb geen idee over de gevolgen van het 'roken' van hennep, lijkt me ook niet erg gezond. Hennep voor medicinale toepassingen is een ander verhaal, deze lijkt zo zijn voordelen daadwerkelijk te hebben voor een tal van ziektebeelden. De overheid kweekt medicinale cannabis welke in een potje verkrijgbaar is bij de apotheker genaamd Bedrocan. 
 
Wat je zegt dat sommige drugsgebruikers wijzen op de voordelen van het gebruik van medicinale cannabis kan ik me wel wat bij voorstellen.
Wetenschappelijk gezien is uit meerdere onderzoeken gebleken dat CBD (Cannabidiol) in hennep appoptose (geprogrammeerde celdood) kan veroorzaken in kankercellen. De phyto-cannabinoiden kunnen de brain-blood-barriere in de hersenen passeren en is gelijkwaardig aan  het endo-cannabinoiden systeem welke door de CB1 en CB2 receptoren in de hersenen worden aangestuurd. 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 12.262

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Soeplepel schreef: Dus m.a.w. scenario; stel ik koop een zak met hennepzaad bij de biowinkel (of dierenwinkel duivenvoer bestaat enkel uit hennepzaden). En ik gooi een handje vol zaadjes in mn achtertuin (of over de schutting :P) dan zou dat strafbaar zijn?  
 
Ja, dat is strafbaar, hoe gek het ook is. 
 
Handel en bezit van hennepzaden is niet verboden, ook niet van zaden voor soorten die echt geteeld zijn op de productie van cannabis. De wetgever maakt geen onderscheid in wat voor zaden het zijn - vezelhennep tot topkwaliteit hennep voor wiet is voor de wet, als zaadje, allemaal hetzelfde, en allemaal legaal om te bezitten en te verhandelen. 
 
En als je ze over de schutting gooit heb je inderdaad kans dat je buren vervolgens strafbaar zijn, tenzij ze de rechter kunnen overtuigen die planten niet zelf gezaaid te hebben. Dit geeft sowieso een lastige situatie gezien er wel eens onbedoeld een hennepplant kan groeien (als onkruid zeg maar). In landen waar de plant van nature voorkomt zie je genoeg 'wilde hennep', maar als dat in nederland gebeurd is het waarschijnlijk afkomstig van soorten bedoeld voor de drugsindustrie en zullen het waarschijnlijk varianten zijn met een behoorlijke THC potentie. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Benm schreef:  
Ja, dat is strafbaar, hoe gek het ook is. 
 
Handel en bezit van hennepzaden is niet verboden, ook niet van zaden voor soorten die echt geteeld zijn op de productie van cannabis. De wetgever maakt geen onderscheid in wat voor zaden het zijn - vezelhennep tot topkwaliteit hennep voor wiet is voor de wet, als zaadje, allemaal hetzelfde, en allemaal legaal om te bezitten en te verhandelen. 
 
En als je ze over de schutting gooit heb je inderdaad kans dat je buren vervolgens strafbaar zijn, tenzij ze de rechter kunnen overtuigen die planten niet zelf gezaaid te hebben. Dit geeft sowieso een lastige situatie gezien er wel eens onbedoeld een hennepplant kan groeien (als onkruid zeg maar). In landen waar de plant van nature voorkomt zie je genoeg 'wilde hennep', maar als dat in nederland gebeurd is het waarschijnlijk afkomstig van soorten bedoeld voor de drugsindustrie en zullen het waarschijnlijk varianten zijn met een behoorlijke THC potentie. 
 
 
 
 
 
 
Vogels schijten overtallig zaad ook uit, dit valt op de grond en er groeit een hennepplant.. Moet ik dan de duivenmelker naast me aanklagen? Haha.. Naja je hebt gelijk.. het blijft een lastige casue.. Wellicht leuk voor een proef-proces.
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 12.262

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Het zou me benieuwen. Natuurlijk is er nog het gedoogbeleid tot 5 planten, en de vraag of het ooit ontdekt wordt.... maar ik kan het me wel voorstellen dat je meer dan 5 hennepplanten op je grond hebt staan zonder die bewust geplant te hebben. In een landelijke omgeving, boerderij met een paar hectare grond eromheen etc. 
 
Als een agent die planten ziet dan is er wel de kans dat men ingrijpt. Een rechter zal vervolgens wel kijken hoe het zo gekomen is, als die planten wat random tussen de struiken staan heb je best kans op veroordeling zonder strafoplegging of iets dergelijks. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Quote:

"THC komt pas vrij na decarboxylatie"

En die decarboxilisatie wacht niet tot je de plant oogst...

Decarboxilisatie van THC-A (acid) naar Δ9-THC (de welbekende psychoactieve stof) vind al direct plaats vanaf het moment dat de THC gevormd wordt gewoon bij kamertemperatuur.

Dit betekent niet dat ALLE THC-A wordt omgezet maar zeker wel een deel...

Dus als je een ''verse''' bloeiende plant zou 'opeten' zal je daar gerust wel een 'high' van krijgen...

Als men de wiet echt droogt en gaat 'curen' komt het decarboxilisatie proces beter op gang...

Maar volledige decarboxilisatie vind pas echt plaats bij flinke verhitting.

Greetz,

Peter Lunk

Berichten: 12.262

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Die 'flinke verhitting' vindt natuurlijk ook wel plaats bij het roken van cannabis - je inhaleert dan toch dampen die vanuit het gloeiend het deel van de joint door de rest gaan, en daarbij die rest flink verhitten.
 
Juridisch gezien maakt het denk ik ook niet zoveel uit. Er is een gedoogbeleid voor bezit van een zekerhe hoeveelheid, maar dat blijft een gedoogbeleid. Als je een plant in bezit hebt waarin ook maar een picogram THC zit ben je in principe strafbaar, al is de vraag wel wat de strafmaat voor dat vergrijp in de praktijk zou zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Uiteraard heb je gelijk bij het verbranden / roken of vaporiseren zelfs bij het bakken van 'space'-cake voltrekt zich de decarboxilisatie snel en volledig ;)

Juridisch gezien maakt het inderdaad geen bal uit het is beiden 'een vorm van' THC voor de wet.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

@MrLunk: Ja het is ook wel vrij ruim begrepen, maar dan zou industriële hennep ook strafbaar zijn deze bezit <0.2 % THC (binnen de zogenoemde wettelijke normen). 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

Klopt industriele hennep mag ook enkel met een speciale vergunning / toestemming worden verbouwd bij mijn beste weten.

En daarbij komt dan nog die max. grens van 0.02% THC

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Cannabis verboden? Of toch niet.. ?!

MrLunk schreef: Klopt industriele hennep mag ook enkel met een speciale vergunning / toestemming worden verbouwd bij mijn beste weten.

En daarbij komt dan nog die max. grens van 0.02% THC
 
Volgens het bedrijf HempFlax is er geen vergunning nodig, alleen gecertificeerd zaad.
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Reageer