Omgekeerde vlam

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Omgekeerde vlam

Als we uit een klein pijpje gewone lucht laten stromen in een container met ontvlambaar materiaal, in plaats van ontvlambaar materiaal in een container met lucht, en op het moment dat de lucht de container instroomt een vonkje er voor zorgt dat de lucht met het ontvlambare materiaal reageert, zie je dan gewoon eenzelfde vlammetje als in het geval dat je het brandbare materiaal in een container met lucht laat stromen, en het brandbare materiaal door middel van een vonkje laat ontbranden?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Omgekeerde vlam

Dus een gasvlam waarbij de plaats van zuurstof en brandstof verwisseld is? De container zou een emmer met butaangas kunnen zijn, dat gas blijft in een open emmer zitten omdat butaan zwaarder is dan de buitenlucht. En in de emmer hang je het pijpje waar lucht uit stroomt.

Ik zou een gewone vlam verwachten, maar wel veel roet. De roetdeeltjes verbranden niet meer buiten de vlam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Omgekeerde vlam

Ik denk ook dat dat is wat je zult zien. In beide gevallen mixt de brandbare stof zich in dezelfde mate met de zuurstof in de lucht.
Maar waarom onstaat er in de eerste plaats veel roet? Roet ontstaat bij onvolledige verbranding van butaan, dus de vraag is te herleiden tot de vraag waarom een groot deel van het butaan onvolledig verbrandt.
En waarom reageert dat bij hoge temperatuur wél met zuurstof van een normale vlam en niet met zuurstof van een "omgekeerde" vlam? Omdat de roet in jouw opstelling naar beneden valt en de warmte van de onvolledige verbranding opstijgt? ;)
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Omgekeerde vlam

In een gewone vlam verblijft het butaangas te kort in de kern van de vlam om volledig te verbranden, ik veronderstel dat dat bij de "omgekeerde" vlam net zo is. Het is slechts een veronderstelling.
 
Ik denk niet dat er in de vlam roet naar beneden valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Omgekeerde vlam

De reden dat een "gewone" vlam geel is, is een tekort aan zuurstof bij de verbranding. Dit komt omdat de toevoer van zuurstof wordt bemoeilijkt door de afvoer van afvalgassen. Dit is ook een reden dat de zuurstoftoevoer liever voor de vlam wordt geregeld.
 
Dus dat er zwarte troep en een gele vlam zal zijn, is enkel en alleen al zo omdat er niet afdoende zuurstof is om mee te reageren. Maar dat die zwarte troep naar beneden zal vallen, lijkt mij niet logisch. Bij een kaars is het er toch ook niet omheen zwart?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer