Toestand van de centrale massa in een zwart gat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Toestand van de centrale massa in een zwart gat

De Schwarzschildstraal van een zwart gat wordt gegeven door rs=2GM/c2. Dit is een afstand tot de centrale massa. Het universum bijvoorbeeld zou zich, als er buiten het zichtbare heelal niets aanwezig zou zijn, binnen de voor de massa van dat heelal bestaande Schwarzschildradius vallen en zich dus in een zwart gat bevinden, hetgeen betekent dat de centrale massa van een zwart gat geen singulariteit hoeft te zijn.
 
Nu hoor je vaak zeggen dat zich binnen een zwart gat een singulariteit bevindt, hetgeen betekent dat de ruimte binnen de Schwarzschildradius zich oneindig ver blijft uitstrekken en de centrale massa nooit bereikt. De ruimte is (in twee dimensies) als het ware een steeds dunner wordende cylinder die geen einde kent, met ander woorden tot in het oneindige doorgaat. De Schwarzschildstraal van de Aarde is 9 (mm). De massa van de Aarde is samenpeperst tot een punt. Alle puntdeeltjes waaruit de Aarde bestaat vallen dan samen. Betekent het feit (hetgeen ikzelf betwijfel daar ik niet in puntdeeltjes geloof en bij de berekening van de Scwarzchildstraal van puntdeeltjes is uitgegaan) dat de grootte van de Schwarzschildstraal 9(mm) is dat dat er geen singulariteit is ontstaan uit de Aarde, maar de massa "uitgebreid" is? Als dat wél het geval zou zijn geweest was die straal immers oneindig groot.
 
Volgens de Schwarzschildmetriek (het blijft een moeilijke naam)  staat de tijd op de Schwarzschildstraal volgens een waarnemer op afstand (de eigentijd loopt gewoon door) stil en wordt een stukje ruimte in radiale richting oneindig groot (zo wordt de S-straal ook gedefinieerd). Daarna wisselen de tijd en radiale afstand van rol (- + + +) wordt (+ - + +). Maar blijft die oneindig uitgerekte radiale ruimte ook na de S-straal niet oneindig uitgerekt? Je zou denken van niet aangezien de Aarde dan geen S-straal van 9(mm) kan hebben.
 
Nog een laatste opmerking. Mocht het zo zijn dat ons universum een heel klein deel is (waardoor de ruimte vlak lijkt) van een enorme driedimensionale bol (met als analogie weer de tweedimensionale ballon), waarover de materie homogeen verdeeld is, bestaat er voor die materie dan nog een S-straal (buiten de lokale zwarte gaten die over de bol verdeeld zijn)? Ik zou denken dat zo'n S-straal niet bestaat.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer