Hoe krijg je een thermometer door rubberen stopper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Hoe krijg je een thermometer door rubberen stopper

Ik heb thuis een scheikunde lab en ik wou een thermometer door een rubberen stopper met een gat erin krijgen, maar nu blijkt dat het gat in de stopper te klein is. Toen ik probeerde de thermometer er doorheen te forceren kwam hij halverwege vast te zitten en kwam hij ook niet meer terug, uiteindelijk heb ik de thermometer gebroken om mijn stopper terug te krijgen.
Maar hoe los ik dit op? Zelf had ik dit gevonden : http://www.flinnsci.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=14943 . Maar dit bedrijf verzend niet aan particulieren en ook niet naar Nederland. Kan ik dit product misschien ergens in Nederland krijgen?
 
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hoe krijg je een thermometer door rubberen stopper

Ik doe het altijd met een beetje kranenvet. Maar met zeep kan het ook, ligt aan waarvoor ik het nodig heb. Zeep kan je ook wegspoelen daarna, dan zit hij muurvast.
 
Als hij al langer erin zit en echt vast, sloop ik altijd liever de kurk dan het glas. Dus daar is het stanleymes handig.
 
Daarbij heb ik  wel met een staalboortje (of was het een houtboortje??) met hoog toerental gaatjes (groter) gemaakt in rubber stoppen.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Hoe krijg je een thermometer door rubberen stopper

Uitboren is inderdaad wel een optie, een normaal HSS metaalboortje zal er geen problemen mee hebben, al moet je dat eigenlijk niet op hoge snelheid doen gezien de slechte reactie van rubber op warmte. 
 
Zeep zou ik overgens sterk afraden: na verloop van tijd zit dat muurvast, en je moet het echt grondig afspoelen om het niet in je reactie te krijgen. Kranenvet is dat te prefereren. 
Victory through technology

Berichten: 27

Re: Hoe krijg je een thermometer door rubberen stopper

Gewoon uitboren, heb ik zelf ook al eens gedaan werkt perfect! Hoef je ook geen geld uit te geven (tssss... Nederlander in hart en nieren).
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is to not stop questioning.”

Reageer