[wiskunde] cirkels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

cirkels

ik had een vraag over m'n huiswerk
 
ik snapte een opdracht niet.
 
deze:
 
een atletiekbaan bestaat uit twee rechte stukken en twee halve cirkels.
De atletiekbaan is 400 meter lang. De halve cirkels hebben een straal van 36.5 meter.
 
bereken de lengte van het rechte stuk in meter(rond af op twee decimalen)
 
kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: cirkels

Begin eens met een situatie schets of heb je dat al gedaan?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 3

Re: cirkels

tempelier schreef: Begin eens met een situatie schets of heb je dat al gedaan?
ja heb ik al gedaan

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: cirkels

Goed als je over de baan loopt is het je dan duidelijk dat je twee rechte stukken en twee halve cirkels moet doorlopen?
 
En twee halve cirkels zijn samen ......
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 3

Re: cirkels

tempelier schreef: Goed als je over de baan loopt is het je dan duidelijk dat je twee rechte stukken en twee halve cirkels moet doorlopen?
 
En twee halve cirkels zijn samen ......
de cirkels hebben samen een straal van 73 m dus dan word het pi keer straal keer 2 : 458.67   en daarna?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: cirkels

weis26 schreef: de cirkels hebben samen een straal van 73 m dus dan word het pi keer straal keer 2 : 458.67   en daarna?
Dat is niet juist samen zijn ze toch een hele cirkel met nog steeds de straal 36.5m
 
Dus als de twee keer de halve cirkels doorloopt kun je net zo goed 1-keer de hele cirkel doorlopen.
Is dat je duidelijk?
Kijk anders even naar je tekening.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: cirkels

Als de twee halve cirkels volgens jou een lengte hebben van 458.67 meter , dan is dat toch al groter dan de 400 meter die de baan lang is?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: cirkels

weis26 schreef: de cirkels hebben samen een straal van 73 m dus dan word het pi keer straal keer 2 : 458.67   en daarna?
 
Wat is de afstand die je in een halve cirkel aflegt, laat je berekening zien ...

Reageer