kleurensensor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

kleurensensor

Ik ben op zoek naar een kleurensensor voor mijn eindwerk volgend jaar.

De sensor moet aan deze dingen voldoen:
  • Kan 6 kleuren herkennen (blauw/groen/rood/oranje/geel/wit)
  • De sensor moet aan plc aangesloten worden
  • Niet te duur
  • Weet iemand bij welk bedrijf of waar ik zo'n sensor kan vinden?

Berichten: 12.262

Re: kleurensensor

Hoe duur is niet te duur? Er zijn prima kleursensoren, ook voor cosumentengebruik, bijvoorbeeld om beeldschermen te calibreren. Die kosten als geheel echter wel ruim 100 euro. 
 
Als het om 6 kleuren gaat zou ik overwegen gewoon 3 fototransistors te nemen en ieder te bedekken met een stukje gekleurd folie (het spul dat ze ook voor spotlights gebruiken, "gels" ). 
Victory through technology

Berichten: 8

Re: kleurensensor

Wel, 100 euro gaat nog, en lijkt me een leuk idee maar zit daar niet veel werk in? (het probleem is, ik ken niets van elektronica)
Het is voor een rubik's cube op te lossen en zo 1 vakje is 1,5cmx1,5cm

Berichten: 12.262

Re: kleurensensor

Moet het een apparaat worden dat de kubus ook oplost (in de zin van dat het eraan kan draaien), of puur een oplossing berekenen op basis van het observeren van de toestand van de kubus?
 
Ik vermoed dat de goedkoopste oplossing qua hardware domweg een webcam is, daarmee kun in 1x minstens 9 vakjes waarnemen en met 6x draaien te complete kubus. De moeilijkheid zit hem natuurlijk in de software voor de beeldherkenning. De goedkoopste webcam zal volstaan om een goed genoeg beeld te krijgen. 
Victory through technology

Berichten: 8

Re: kleurensensor

Ik heb een manier gevonden, hartelijk bedankt  ;)

Berichten: 12.262

Re: kleurensensor

Wat is het geworden?
Victory through technology

Berichten: 8

Re: kleurensensor

Zoals je verteld met een webcam, maar bij deze heb ik maar de gegevens van 3 blokjes nodig. Bij het PLC programma verplaats ik elk blokje appart (dit werkt gemakkelijker).
Want ik heb enkel gegevens nodig van het middelste blokje, het zijblokje en het hoekblokje dus een 2x2 rooster. De kubus kan zichzelf naar verplaatsen naar de camera in elke positie dus dat is geen enkel probleem. Enkel nog de overgang van de software naar de PLC, maar ik zal hier eens een elektronicus voor aanspreken ;)

Berichten: 12.262

Re: kleurensensor

Klinkt goed, post een video als het werkt :)
Victory through technology

Berichten: 8

Re: kleurensensor

All right, doe ik zeker (waarch. eind april)  :)

Reageer