Holistische psychiatrie,

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Holistische psychiatrie,

Hallo,
 
Ik heb een vraag. Ik ben me de laatste tijd erg aan het verdiepen over hoe het genetisch ontbreken van stoffen of een teveel of te weinig kan zorgen tot klachten. Ook ben ik erg geinteresseerd in de medicatie die ervoor gegeven wordt en ik lees vaak over ervaringen van mensen met die medicatie op internet.
Wat mij tegenvalt is de informatie die vaak wordt gegeven over medicijnen. Ik vind dat er te weinig wordt over gebracht van pscyhiater naar patient waarom de psychiater voor een bepaald geneesmiddel kiest. Ook vind ik dat mensen meer duidelijk moet worden gemaakt dat het gewoon een ingewikkeld proces is om de juiste medicatie te vinden omdat elk lichaam anders reageert op elke stof en dat je gewoon rustig de dingen moet proberen en gewoon goed moet bekijken hoe iets reageert in je lichaam.
 
Maar wat ik vooral soms denk is dat bepaalde medicatie niet werkt bij mensen omdat het niet kan stromen, ze zitten al zo lang vast en hun energie is gewoon geblokkeerd. Ze krijgen wel de medicatie maar het contact met hun lichaam en het goed sporten en eten en vaste ritme is al weg, is hier niet een soort holistische psychiatrie voor ? Ik denk namelijk dat de werking van een medicijn ook anders is als het stofje gewoon niet goed kan worden opgenomen of als lichaam en geest uberhaupt niet samen werken.
 
Dit is dus mijn vraag zou er ook een voordeel te behalen zijn als er een soort holistische pscyhiatrie kwam waarbij een psychiater een heel plan biologisch maakte zodat de ' stofjes ' zo goed mogelijk kunnen worden omgezet, opgenomen e.a. of zeg ik nu iets heel doms ?


Berichten: 3

Re: Holistische psychiatrie,

Dank je wel. Dit is inderdaad de richting op die ik bedoel.
 
Ik lees dit zo nog eens terug. Ik merk dat ik vind dat ik het een beetje onduidelijk heb opgeschreven.
 
Maar wat ik in het kort bedoel is dat je dus ook vertrouwd raakt met het op een andere manier gebruiken van je energie en ritme.
Dus dat je niet alleen medicatie krijgt maar ook je spanning en ontspanningsritme rustig leert opbouwen.
 
Ik zie vaak om me heen dat er onnodig veel geld wordt verspild bij mensen die lang in de psychiatrie zitten.
Ze krijgen medicatie voorgeschreven. Worden verstandelijk betiteld en ingedeeld volgens criteria hetgeen opzich niet slecht is want het moet wetenschappelijk onderbouwd zijn alleen zie ik vaak dat de patienten niet erkend worden in hun emoties. Ook al zijn emoties geen feiten ze zijn er niet voor niets want het duidt erop dat er ergens aandacht en/of erkenning voor wordt gevraagd. Een onderliggend probleem.
 
Zo zie ik dus dat veel patienten geen medicatie willen slikken omdat ze zich al weggezet voelen en hun werkelijkheid niet erkend omdat het niet verstandelijk in te delen valt.
Vaak krijgen ze medicatie en gesprekken eens in de zoveel tijd terwijl er veel meer winst te behalen valt dan alleen het verstandelijke en verbale gedeelten.
 
Het gaat erom dat je je vertrouwd gaat voelen in je lijf, met je energie, je ritme. Het werkt door op je levensstijl.
 
Daarom zou ik pleiten voor holistische psychiatrie bij bepaalde groepen omdat die dat gewoon nodig hebben.
Een diabeticus leeft toch ook aangepast of iemand aan de dialise toch ook ? Waarom gaat de psychatrie dan vaak alleen om het hoofd terwijl het doorwerkt op alle gebieden.
 
Ik denk dat er geld en leed bespaard kan worden door bepaalde groepen mensen die vastlopen een plek te bieden waarin de praktijk van alledag bekaderd en rustig opgebouwd kan worden.
Dat er medicatie wordt ingezet maar ook de rust en ruimte is waarbij je van buiten wordt bekaderd met een niet te stressvol dagprogramma, woonplek en lichaamsgerichte training waardoor je naar jezelf leert luisteren.
 
Hierdoor kan je op alle niveau's wennen aan je nieuwe energie ritme en het inrichten van de levensgebieden in een goede harmonie met elkaar in plaats van je zelf weggezet te voelen als psychiatrisch patient en het allemaal niet meer te overzien.

Berichten: 12.262

Re: Holistische psychiatrie,

Eerlijkgezegd zie ik weinig wetenschappelijks in dit hele verhaal.

Medicatie moet gewoon objectief bewezen werken en acceptabele risico's hebben, data die je eigenlijk alleen kunt verkrijgen uit dubbelblinde trials.

Ga je een medicijn combineren met bijvoorbeeld een verandering in levensritme, dan moet je die verandering in levensritme ook aanbrengen in de controlegroep, en daarna nog steeds statistisch significante verschillen vinden. Die verandering in levensritme kan dusdanig ontwrichtend zijn dat het effect van de medicatie daardoor in de ruis verdwijnt en niet meer significant is. Als dat gebeurd zul je voor het medicijn geen toelating krijgen gezien de effectiviteit niet langer bewezen is.

Het wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn om meerdere variabelen tegelijk te wijzigen ten bate van een patient, maar als je dat doet is het domweg vrijwel onmogelijk te bepalen welk aandeel een geneesmiddel in die hele set heeft.
Victory through technology

Reageer