Springen naar inhoud

- - - - -

Minder sluipverbruik met een chip

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2014 - 19:57

Van ons elektriciteitsverbruik gaat naar schatting ongeveer 10 procent op aan sluipverbruik: ook in waakstand blijven apparaten energie slurpen. Een mogelijke oplossing is een chip die het sluipverbruik 10 tot 100 keer kan verminderen. 

elektriciteit_shutterstock_139480328.jpg

Als u wil besparen op sluipverbruik, dan moet u de stand-byfunctie vermijden. Laat de afstandsbediening voor wat ze is en schakel het apparaat volledig uit of trek de stekker uit het stopcontact. U bent dan misschien wel even zoet: magnetron, computer, printer, telefoon,koffiezetapparaat, en de laders van tablets, gsm’s, etc.

Het probleem zit hem in de spanningsconverter – de adapter in de volksmond – van al die apparaten. “De netspanning van het elektriciteitsnetwerk – een hoge wisselspanning – moet omgezet worden naar een voedingsspanning voor de toestellen – een lagere gelijkspanning. Dat gebeurt in de spanningsconverter”,  vertelt doctorandus Hans Meyvaert. “Alleen is die afgestemd om zo efficiënt mogelijk te zijn wanneer het apparaat aangeschakeld is. Het typische vermogen van die converter is veel hoger dan nodig bij de waakstand van apparaten: de performantie in stand-by is dus verre van optimaal. Alsof je een energiecentrale slechts een enkele eengezinswoning laat bevoorraden.”

De oplossing: een aparte spanningsconverter met een laag vermogen voor de waakstand, naast de gewone converter. “Die laatste kan dan helemaal uitgeschakeld worden tijdens stand-by. De converter voor de waakstand wacht op een signaal en voorziet dan het vermogen om het apparaat weer aan te schakelen. Zo’n extra converter betekent voor de fabrikanten wel een extra onderdeel: dat moet dus zo klein en goedkoop mogelijk zijn.” Meyvaert ontwierp daarvoor een chip: “De componenten van de spanningsconverter zijn volledig geïntegreerd in een chip, die 10 microwatt kan voorzien voor functionaliteit tijdens de waakstand. Dat maakt dat het sluipverbruik 10 tot 100 keer minder kan. Voor de fabrikant is zo’n chip ook goedkoop bij massaproductie.”

Bron, lees meer:

Universiteit Leuven

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2014 - 23:19

Het lijkt dan geen verkeerd idee om naast een verdergaande standaardisering van voedingsapparaten zo'n chip ook op Europees niveau verplicht te stellen. Kosten-baten plaatje lijkt mij duidelijk, en het millieu is er ook wat mee geholpen.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2014 - 01:24

Ik denk dat het zo simpel niet ligt. Dat 'sluipverbruik' is wel een relatische factor, maar wordt vaak niet in grote orde veroorzaakt door netadapters die onbelast in het stopcontact blijven steken. 

De meeste adapters (zoals die voor telefoons, tablets en zelfs laptops) gebruiken onbelast minder dan 1 watt. Een set-top box voor digitale televisie gebruikt met gemak een watt of 10 a 20, ongeacht of de aangesloten tv is ingeschakeld. Uiteraard -kun- zo'n ding standby zetten waarbij het verbruik daalt tot een paar watt, maar lang niet iedereen doet dat. 

Ik heb er wel eens wat aan gemeten: set top box die doordraait terwijl de aangesloten tv uit staat: 15 watt. Laptop adapter ingeplugd, met de laptop eraan in slaapstand, 0.5 watt. USB lader zonder apparaat eraan: minder dan 0.5 watt (de resoltuie van de gebruikte meter is 0.5 watt, derhalve een meting van '0' ). 

En dan de klapper qua verhoudingen: 42" televisie met cfl backlight: tijdens gebruik ca 200 watt, standby 1 watt... en dat is standby in de zin dat je deze gewoon met de afstandsbediening weer kunt inschakelen.

Het andere uitsterste: laserprinter. Gebruikt tijdens het afdrukken kortstondig wel een paar 100 watt, maar staat 99.99% van de tijd standby met een verbruik van > 10 watt. Die kun je wellicht dus beter wel uit het stopcontact halen als je hem niet nodig hebt, maar het is een uitzondering. 

Veranderd door Benm, 13 juli 2014 - 01:28

Victory through technology

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juli 2014 - 10:34

Ik heb er ook eens metingen aan gedaan, en ongebruikte telefoonlader gebruikte 0 Watt (resolutie 0.1 Watt). Echter mijn UPC kastje verbruikt 12 Watt in standby mode, en mijn vorige UPC kastje ergens in de 30 Watt.

Dat verplicht stellen lijkt me dus wel wat, of een regel hanteren dat een elektrisch apparaat niet meer dan 1 Watt mag verbruiken wanneer het in de standby mode staat.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2014 - 13:18

Die televisiekastjes zijn wel stroomslurpers inderdaad, ook die van Ziggo. Gek genoeg kent dat ding 'gewoon standby' waarbij het een watt of 10 verstookt, en 'diepe standby' waarbij het verbruik wel daalt tot acceptabele waarden (1 - 2 watt oid). Door een of andere bug is die diepe standby alleen niet altijd reversibel en moet je het ding dan hard resetten (stroom eraf en er weer op). 

Wetgeving is een uiterst middel, vaak ook onwenselijk omdat het bijvoorbeeld zorgt dat je dingen niet mag importeren die er niet aan voldoen, dus lastig voor het handelsverkeer. Feitelijk zouden bedrijven als upc en ziggo hier hun verantwoordelijkheid moeten nemen en betere hardware leveren. Dit is apparatuur die samen in de meerderheid van de huishoudens stroom staat te slurpen. 

Dat het technisch moeilijk zou zijn betwijfel ik, met een stroomvretende tv kan het standby vermogen wel naar 1 watt, en bij een slapende laptop trekt de adapter eigenlijk ook nauwelijks stroom. 

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2014 - 16:46

Ik vind het knap van de ontwerper dat alle onderdelen, ik neem aan ook de spoel of de trafo, op één chip zijn geïntergreerd.

Ander idee, stel dat het invoeren van die chip nog even duurt :

Als wetgeving eist dat op de verkoopdoos en op het typeplaatje van een elektrisch toestel zou staan hoeveel euro het sluipgebruik je per jaar kost, dan ben je tenminste gewaarschuwd. 

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juli 2014 - 16:51

Volgens mij bestaat er al een Europese richtlijn die grenzen stelt aan het standbyverbruik van adapters en batterijladers.

Veranderd door klazon, 13 juli 2014 - 16:51

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2014 - 01:30

Zo'n richtlijn is er inderdaad. Het komt voort uit het 1-watt-initiative (spreekt denk ik voor zich) en is sinds 2010 in de EU van kracht. Grofweg komt het erop neer dat apparaten die standby staan niet meer dan 1 watt mogen verbruiken, en apparaten die standby staan maar informatie verschaffen (bijv de klok op de magnetron oid) 2 watt. 

Of dit gehandhaaft wordt is echter twijfelachtig, en er zijn natuurlijk nog heel veel set-top-boxen voor digitale tv in omloop van voor 2010. 

Bovendien zijn er loopholes, bijvoorbeeld de optie tussen gewoon standby en 'diepe standby'. In het laatste geval kan het zo zijn dat het apparaat feitelijk helemaal opnieuw moet starten vanuit die toestand, zodat het minuten kan duren voordat je tv kunt kijken - niet echt acceptabel anno 2014. 

Daarnaast zit je met multifuction apparaten, die bijvoorbeeld zowel zorgen voor wifi als hdmi output naar een aangesloten televisie. Gezien je die wifi functionaliteit 24x365 beschikbaar wilt hebben zet je zoiets nooit 'standby', en kan het verbruiken zoveel het wil. 

Feitelijk is het probleem ook niet zo groot: apparaten als recent aangeschafte laptop adapters, telefoonladers etc gedragen zich prima als je 1 watt als criterium neemt. Een laptop kan er iets boven zitten als je kiest voor 'sleep' ipv 'hibernate', maar dat is je eigen keuze tussen sneller starten of energie sparen. 

Een indicatie van de kosten van het standby-verbruik lijkt me wel een goed idee - 1 watt 365x24 aansluiten kost je ongeveer 2 euro aan stroom op jaarbasis. Voor een gsm lader die je in het stopcontact laat zitten is dat misschien een euro per jaar, terwijl je set top box voor televisie gerust een paar tientjes per jaar verstookt gedurende de tijd dat je helemaal geen tv kijkt. Voor de goede orde: ik doel daarmee op pure decoders, niet op bijv recorders met een harddisk die actief moeten blijven om iets op te nemen oid. 

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 17 juli 2014 - 12:09

Erg mooi idee. Typisch iets dat met regelgeving moet worden aangepakt, gewoon verplicht stellen.

Het punt is dat er geen incentive is voor producenten - afgezien van maatschappelijk verantwoordelijk ondernemerschap - om dit toe te passen want consumenten zullen hierdoor niet hun beslissing laten beïnvloeden, die weten vaak niet eens waar dit over gaat.

Los even van alle regelgeving: als je boxen produceert met een standby gebruik van 20W ben je in mijn ogen (bijna) een crimineel.

luc

luc

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2014 - 12:32

Het probleem van het nu doen is dat het kan zijn dat je met bepaalde producten duurder bent dan de concurrentie. Dit moet je vervolgens wel kunnen verantwoorden richting de klant anders verkoop je niks.

Het probleem kan dus op 2 (of 3) manieren opgelost worden:

1 Wettelijk verplichten, in dat geval heeft elke producent extra kosten.

2 Als klant bewust maatschappelijk verantwoorde producten kopen, dan draaien de producenten die het niet doen bij of ze gaan failliet.

3 Elektriciteitsprijs exponentieel verhogen, dan levert het tenminste nog (echt) geld op om een duurder product aan te schaffen.

Aangezien punt 2 niet snel massaal zal gebeuren en bij punt 3 iedereen in opstand komt, zal het toch via regelgeving moeten gebeuren.

HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2014 - 01:22

Als klanten wat te kiezen hebben kun je een laag standbyverbruik prima marketen - "scheelt per jaar 40 euro aan stroom vergeleken met dat van de concurrent". Je kan dan zelf kiezen of je liever een goedkopere aanschafprijs of een lagere rekening op termijn hebt.

Probleem met die set-top boxen is dat je meestal niet zoveel keus hebt. Je "krijgt" die als je een abo voor digitale tv neemt, maar je hebt weinig controle over wat je precies in huis haalt. Natuurlijk kun je zelf een betere/zuinigere decoder kopen, maar geen mens die dat doet als ze er eentje "gratis" krijgen van hun kabelaar.

Anderzijds is het een uitstervend probleem gezien nieuwe tv's meestal met een ingebouwde DVB-C ontvanger komen zodat je die hele set-top-box niet meer nodig hebt.

Wetgeving lijkt me verder niet zo heel zinnig: in principe kun je daar aan voldoen door de netschakelaar te gebruiken, die ook (achter) op de set-top-boxen zit. Vervolgens haal je als producent de 'standby' optie uit de firmware (niet alles hoeft standby te kunnen tenslotte!), waardoor je aan die wetgeving voldoet zonder enige aanpassing van het apparaat. Praktisch gevolg is dat iedereen die decoder gewoon laat draaien met zn tv uit, wat eerder meer dan minder stroomverbruik oplevert.

Gaardenier

Gaardenier

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2014 - 13:47

Zelf pak ik het wat ouderwets aan en heb een balkje met geschakelde stopcontacten naast mijn werkplek.

Het kostte veel geld en werk maar doet het al zo'n vijftien jaar. Ik denk dat het nog wel enkele levens mee kan draaien, want redelijk kwaliteitsmateriaal en in verhouding zeer kleine belasting en dus bijna geen sleet.

Mooi is het niet, en een vrouw in huis zou er waarschijnlijk niet erg geestdriftig over zijn. Maar dingen die ik niet gebruik staan gewoon spanningsloos en gedaan. Speelgoedschakelaartjes op apparaten worden ook niet meer belast op deze manier. TV kijken doe ik via een degelijk Eiso scherm. Dat gebruik ik ook als tweede scherm voor sommige toepassingen op mijn rekenaar.

Geschakelde stopcontacten.jpg Geschakelde stopcontacten0.jpg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures